Harald Ghijsen
Harald is operationeel manager infra bij ProRail.
Direct naar de inhoud.
“Je hebt wel eens een dag waarin alles tegenzit. Maar het mooie is dan dat je collega na een dag hard werken jouw dienst overneemt en weer verdergaat. Als je dan de volgende dag begint, is het probleem vaak alweer opgelost door je collega’s.”
Harald is als operationeel manager infra eindverantwoordelijk voor het landelijke storingsherstel aan het spoor. Hij stuurt de medewerkers van het ACC aan en adviseert het Regieteam. In dit team zitten alle eindverantwoordelijken van de operationele afdelingen van ProRail en een aantal vervoerders. Samen nemen zij besluiten over de afhandeling van storingen.
“Aan de ene kant hebben we te maken met ons eigen belang en dat van onze vervoerders (niet alleen de NS, maar ook andere vervoerders zoals Connexxion, Arriva en goederenvervoerders). Aan de andere kant moeten we ons houden aan de contractafspraken met de aannemer. Ik probeer dan de balans te vinden en tegelijkertijd de relatie met de aannemer goed te houden. Alle neuzen moeten dezelfde kant op.”
“Toen ik om 22:00 uur mijn dienst begon, was net zo’n beetje in kaart gebracht welke problemen er allemaal speelden door storm Poly. Er bleken meer dan 20 storingen te zijn. Door strakke coördinatie en goede samenwerking tussen alle ketenpartners (organisaties die samenwerken, zoals diverse ProRail-afdelingen, vervoerders en aannemers) konden we – op één na – alle storingen oplossen voordat de nacht voorbij was. Daar doe je het voor.”
Harald heeft een horeca-achtergrond, eerst als afdelingshoofd in de catering en later als planner. Veertien jaar geleden belandde Harald in de spoorsector en werkte hij in veel verschillende functies, van omroeper tot materieelplanner en leidinggevende op de logistieke bijsturingsafdeling van NS.
“Als je al langer in deze sector werkt, zie je vaak mensen die van een ander spoorbedrijf bij ProRail terechtkomen, of juist andersom. Zo ging het bij mij ook. Nu alweer 4,5 jaar geleden.”
Bij mij zijn er geen drempels om wat te vragen
“Ik probeer de medewerkers in mijn team te beschermen tegen bijzaken, zoals contractuele discussies met een aannemer of ketenpartners die vragen stellen over onderwerpen waar zij minder van afweten. Zij zijn in hun eigen vakgebied heel goed en daar moeten ze zich op richten. Maar ik denk en kijk ook met ze mee. Ik zeg altijd: bij mij zijn er geen drempels om iets te vragen.”
“Ik heb meer de managementrol, en mijn teamleden zijn de specialisten. Maar tijdens de opleiding ‘Van ballast tot bovenleiding’ krijg je een kant van het spoor te zien die volkomen nieuw is. Dan ga je het spoor ontleden van beneden naar boven. In Groningen is het anders dan in Zeeland; dat komt door de verschillen in ondergrond. Al die details vond ik echt interessant. En daar kun je zo ver in gaan als je zelf wilt.”
Er gaat meer schuil achter het spoor. Bekijk de website voor meer informatie en vacatures en kies voor een carrière bij ProRail.