Veelgestelde vragen

Een nieuwe baan is spannend. Logisch dus dat je vragen hebt. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden hem graag voor je.

Bedrijfsvoerder energievoorziening

  • Wat doet het OBI precies?

    Het Operationeel Besturingscentrum Infra bestuurt en bewaakt de elektrische infrastructuursystemen op en rond het spoor, voor het standaard spoornetwerk (laagspanning), maar ook voor de Betuweroute (hoogspanning). Het gaat dan om systemen voor de energievoorziening, bovenleidingen en onderstations, de railinfravoedingen, noodstroomvoorzieningen en tunneltechnische installaties. We monitoren alle installaties en komen in actie bij incidenten, schakelen deze gepland en ongepland uit zodat onze (onderhouds)aannemers veilig hun werk kunnen doen.

  • Hoe ziet de opleiding eruit?

    Je gaat werkend leren. De opleiding is gemiddeld 2 dagen in de week en de overige dagen draai je gewone diensten mee. En we betalen je meteen een volledig salaris. We bieden maatwerk. De opleiding is op jouw niveau afgesteld. Heb je problemen met bepaalde stof, dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen de toetsen te halen. Heb je een toets, dan krijg je extra tijd om te leren. Heb je meer tijd nodig of ga je juist sneller, dan is dat geen probleem. 

  • Kan ik zonder MBO electrotechniek aan de slag?

    Nee, de kennis die je opdoet met een MBO 4 opleiding heb je echt nodig om de opleiding te kunnen halen. Ervaring is niet nodig, wij leren je de rest. Je wordt een vakbekwaam persoon EV “besturen op afstand”, deze persoonscertificering heb je nodig om je aanwijzing te behalen.

     

  • Ik heb geen ervaring met hoogspanning, is dat erg?

    Nee, dat is niet erg. Wij leiden je op. Het is wel belangrijk dat je een opleiding hebt in elektrotechniek, hoogspanning of niet. Of het nu gaat om 220 of 1500 Volt, de wet van Ohm blijft toepasbaar.

  • Ik heb altijd buiten gewerkt, hoe is het om binnen te werken?

    Dat is voor iedereen anders. Onze collega’s ervaren het werken op kantoor als heel prettig. Alle ervaring die zij buiten hebben opgedaan helpen om de aannemer goed te begrijpen en storingen snel op te lossen. Je komt nog wel buiten, maar alleen om te leren. Buiten werken gaat vaak gepaard met onregelmatige diensten. Wij werken met een 24/7-rooster, maar je weet wel altijd waar je aan toe bent. 

  • Ik werk graag met mijn handen, kan ik dat blijven doen?

    Als elektrotechnicus bij ProRail werk je binnen, en dus niet meer met je handen. De kennis die je op hebt gedaan door het werken met je handen komt wel goed van pas tijdens de opleiding en het werk wat je gaat doen.

  • Is de overstap van monteur naar bedrijfsvoerder moeilijk?

    Het werk dat je doet op het OBI is inderdaad anders dan het werk dat je als monteur doet. Gelukkig gooien we je niet in het diepe. Voor je op het OBI aan de slag gaat, volg je een betaalde opleiding van ongeveer een jaar. In dat jaar leren we je alle ins en outs van het elektronetwerk op en rond het spoor. Je krijgt de tijd om te wennen en je examens te halen.

  • Los ik zelf storingen op?

    Nee, als er een storing of incident is stuur jij binnen de aannemer aan die buiten de storing oplost. Wel denk je mee over het voorkomen van storingen. Jouw technische inzicht komt daarvoor heel goed van pas.

  • Is dit een ICT functie?

    Nee, dit is echt een technische functie. Je werkt wel met geavanceerde systemen en technologieën, maar je doet geen ICT werkzaamheden zoals programmeren of functioneel beheer.

Jouw sollicitatie

  • Hoe kan ik solliciteren op een vacature bij ProRail?

    Goed dat je samen met ons vooruit wil. Solliciteren doe je door in de vacature te klikken op de button ‘solliciteren’. Je vult dan het online sollicitatieformulier helemaal in en klikt op verzenden. Andere manieren van solliciteren zoals via e-mail of post zijn bij ons helaas niet mogelijk. 

  • Aan wie richt ik mijn sollicitatie?

    Aan de recruiter die genoemd wordt in de vacature. Die contactgegevens vind je in het tekstblokje onderaan de vacature- en op de contactpagina. Jouw sollicitatie komt binnen bij dezelfde recruiter, die ermee aan de slag gaat. Heb je voordat je op verzenden drukt toch nog een vraag, stel die dan gerust. Inhoudelijke vragen stel je aan de leidinggevende die in de vacature vermeld staat. Voor vragen over het proces neem je contact op met de recruiter.

  • Hoe weet ik of mijn sollicitatie goed aangekomen is?

    Heb je op de button ‘solliciteren’ geklikt, dan verschijnt er direct een bevestiging op je scherm. Ook ontvang je een bevestiging per e-mail. Let op: soms komt zo’n bevestigingsmail in een spambox terecht. Check dat voor de zekerheid. Heb je geen van beide ontvangen, laat het ons dan weten op recruitment@prorail.nl

  • Ik krijg een foutmelding bij het solliciteren, wat moet ik doen?

    Vaak is dat eenvoudig te verhelpen. Gelukkig maar. Meestal staat in de foutmelding wat er verkeerd gaat. Zo niet, kijk eerst of je het juiste bestandstype hebt gebruikt voor je sollicitatiebrief en cv. De volgende bestandtypes zijn niet toegestaan: .txt en .pages. Het liefst ontvangen we je brief en cv als PDF-bestand of Word-document. Je cv mag maximaal 1,5mb groot zijn en je motivatiebrief 1mb. Kun je echt geen oorzaak vinden? Neem dan contact op met recruitment@prorail.nl. Dan word je direct verder geholpen.

  • Kan ik een open sollicitatie versturen?

    Nee, dat is niet mogelijk. Onze ervaring is dat open sollicitaties onvoldoende benut worden en dat vinden we jammer. Er staan veel vacatures open en dat blijft zo. Dat komt omdat we groeien en omdat het vervoer op het spoor de komende jaren met 25 tot 40% toeneemt. Grote kans dus dat er een leuke vacature voor je tussen staat. Zit je droomvacature er niet tussen, maak dan een job alert aan. Dan krijg je als eerste de nieuwe vacatures.

  • Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit bij ProRail?

    Dat verschilt per vacature, maar meestal krijg je een online assessment, een kennismakings- en een vervolggesprek en een arbeidsvoorwaardengesprek. Voor treinverkeersleider, trainees en talentenprogramma hebben we een ander proces. In elke vacature vind je meer informatie over het proces, dan weet je wat je kunt verwachten. Kom je er niet uit, neem dan gerust contact op met de recruiter.

  • Wat houdt een online assessment in?

    Het online assessment is een online test. Deze kun je gewoon thuis maken en duurt ongeveer 2 uur. Je leervermogen, interesses en persoonlijkheid komen in deze test uitgebreid aan bod. Hoe het precies in zijn werk gaat, leggen we je uit in de uitnodiging voor het online assessment. Uiteraard ontvang je de uitslag, net als de recruiter.

  • Waarom moet ik een online assessment maken?

    Een online assessment brengt jouw capaciteiten en persoonlijkheid goed in beeld. Bij ProRail is wie je bent en wat je kunt uiteraard heel belangrijk, maar hoe jij ons vindt en of je bij ons past zijn net zo belangrijk. Een online test helpt ons en jou daarbij. Zo komen we tot de beste match: de juiste persoon op de juiste plek. Dat wil jij toch ook? 

  • Wat doet de afdeling recruitment met al mijn persoonsgegevens?

    Een heel belangrijke vraag en onderwerp. Wanneer je je gegevens achterlaat door te solliciteren op één van onze vacatures, worden die in onze database opgeslagen. We behandelen je curriculum vitae, e-mail, telefoonnummer, BSN en/of geboortedatum en -plaats zorgvuldig, vertrouwelijk en volgens de privacyregels. Daarbij houden we ons aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) We geven je gegevens, zonder jouw toestemming, nooit aan derden. Aan die belofte mag je ons houden. Lees hier onze privacy statement voor meer informatie.

Onze vacatures

  • Welke reageertermijn op sollicitaties hanteert ProRail?

    Dat verschilt per vacature. Je vindt de uiterste sollicitatiedatum bovenaan in elke vacaturetekst. Staat de vacature nog open, dan kun je uiteraard solliciteren. Vermelden we geen datum, dan staat de vacature doorlopend open. Na een sollicitatie krijg je binnen 10 dagen een reactie van onze recruiter. Goed om te weten: alleen sollicitaties via het sollicitatieformulier op de website nemen we in behandeling. 

  • Hoe stel ik mijn vragen over een vacature?

    Inhoudelijke functievragen stel je het beste aan de leidinggevende die in de vacature vermeld staat. Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Vraag het aan de betreffende recruiter. De contactgegevens vind je in de vacature of op onze contactpagina. Heb je andere vragen? Stuur dan een mail aan recruitment@prorail.nl. We helpen je graag. 

  • Hoe blijf ik op de hoogte van ProRail vacatures?

    Door hier een job alert aan te maken. Heel verstandig en het is ook nog eens erg eenvoudig. Je ontvangt dan in je mailbox als eerste onze nieuwe vacatures in het door jouw opgegeven interessegebied. Verder kun je lid worden van onze LinkedIn pagina, waarop een selectie van onze vacatures ook vermeld wordt.

Over ProRail

  • Wat doet ProRail precies?

    Bij de naam ProRail denken veel mensen in eerste instantie alleen aan treinen. Toch zit het net even anders: we beheren alle spoorwegnetwerken in Nederland. En wist je dat we in Nederland een van de drukste, betrouwbaarste en meest ingenieuze spoorwegnetwerken ter wereld kennen? Hoe fijn is het dan ook dat we kunnen rekenen op onze ruim 5.000 diverse collega’s. Met elkaar houden we 7.000 kilometer spoor – en alles wat erbij komt kijken – veilig en in topconditie. Van mooie stations en een optimale dienstregeling tot goed onderhouden bruggen, tunnels, overgangen, wissels en seinen. Wil je meer weten wat ons bezighoudt? Klik dan hier >

  • Wat is ProRail voor een werkgever?

    Bij ProRail leggen we met zo'n 5.000 medewerkers een puzzel die elke dag verandert. We zijn een organisatie met heel veel verschillende onderdelen, afdelingen en teams. Allemaal hebben we een gezamenlijk doel. Wat we doen, doen we voor de mensen die op ons spoorwegnet vertrouwen voor hun mobiliteit. Wil je meer weten over wie we zijn, klik dan hier >

  • Welke arbeidsvoorwaarden kan ik verwachten?

    Werken bij ProRail betekent met veel plezier resultaatgericht werken. Ook aan je eigen ontwikkeling. Daarnaast krijg je een goed salaris, een aanvullend keuzebudget, een persoonlijk studiebudget, een thuiswerkvergoeding, reiskosten en nog veel meer. Kijk hier voor al onze arbeidsvoorwaarden en hier voor de cao van ProRail.

  • Waar is ProRail gevestigd?

    Het karakteristieke hoofdkantoor van ProRail staat in Utrecht, uiteraard dicht bij het centraal station. Er zijn 4 regiokantoren in ons land: in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle. Verder hebben we 12 verkeersleidingsposten, verspreid door heel Nederland.

  • Hoe is de werksfeer?

    Je werkt in een team van enthousiaste collega’s, die met lef en plezier elke dag het beste uit zichzelf halen. Daarbij kun je rekenen op veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief. Zodat jij met jouw overstijgende blik en vernieuwingskracht de grootste impact hebt op onze resultaten. En loop je een keer vast of wil je overleggen met collega’s of je leidinggevende? Onze deuren staan altijd openLees meer over onze cultuur >

Stages en traineeships

  • Kan ik bij ProRail stagelopen?

    Jazeker. We hebben eigenlijk altijd wel stageplaatsen, meewerkstages en afstudeeropdrachten. Die vind je in het vacatureoverzicht. Op die manier kun je solliciteren. Ook voor stageplaatsen geldt dat je enkel kan solliciteren via de solliciteer button en niet via email. Alle informatie over stagelopen bij ProRail staat hier >

  • Hoe werkt een traineeship bij ProRail?

    Er zijn 4 soorten traineeships: technisch traineeship, management traineeship, finance traineeship en legal traineeship. Een traineeship duurt 2 jaar waarin je 3 opdrachten van 8 maanden doet. De eerste opdracht krijg je van ons cadeau, de andere 2 zoek je zelf.
    Je komt in dienst voor 36 uur per week. Daarvan werk je gemiddeld 1 dag per week aan training en persoonlijke ontwikkeling. Dit doe je samen met andere trainees. Denk aan een lunchlezing, een intervisiesessie of gezamenlijke bijdragen aan een project. Heel afwisselend, uiteraard leerzaam en goed voor je eigen ontwikkeling.

  • Welke opdrachten zijn er voor trainees bij ProRail?

    De opdrachten verschillen erg per traineeship. Hoe uitdagend is dat? Voorbeelden vind je in de vacaturetekst van het betreffende traineeship. De recruiter die daarin genoemd wordt, kan je alles vertellen, ook over vooropleidingen en vereisten. Zo moet je wel wo afgestudeerd zijn aan de start van je traineeship. Dat hoeft nog niet als je solliciteert.

  • Ik ben geïnteresseerd! Hoe nu verder?

    Wat leuk dat je overweegt om in te stromen in één van onze traineeships. We nodigen je graag uit om te solliciteren. Wil je liever nog meer informatie, wij organiseren altijd eerst een inhousedag op ons hoofdkantoor in Utrecht. Zo kom je er snel of achter of wij een match zijn. Lees meer over onze sollicitatie procedure >

Treinverkeersleider

  • Ik heb interesse in de functie treinverkeersleider. Waar vind ik meer informatie?

    Wat goed dat je met ons vooruit wilt en interesse hebt in deze boeiende baan. Alle informatie vind je op onze vakgebiedenpagina over treinverkeersleiding. Daarop lees je alles over de functie, het selectieproces, de opleiding en wat je nodig hebt om ervoor in aanmerking te komen. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust via recruitment@prorail.nl. We hebben het antwoord.

  • Op welke locaties zijn er treinverkeersleidingposten?

    Onze treinverkeersleiders werken in Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Zwijndrecht (Kijfhoek) en Zwolle. Altijd wel een locatie bij jou in de buurt.

  • Kan ik ook op meerdere locaties solliciteren voor treinverkeersleider?

    Een logische vraag, maar het is voldoende als je solliciteert op de locatie die jouw voorkeur heeft. Als tijdens de selectieperiode blijkt dat jouw voorkeurslocatie vol zit, dan vragen we je of je interesse hebt in een andere locatie. Staat jouw voorkeur er niet tussen, dan hebben we voor die locatie voldoende sollicitanten. Solliciteer dan op je tweede keus, of maak een job alert aan voor je favoriet.

  • Ik heb eerder al gesolliciteerd naar treinverkeersleider, kan ik nog een keer solliciteren?

    Jammer dat er eerder geen match was. Hoe werkt het verder? Als je al gesolliciteerd hebt en je bent afgewezen, dan is het geen optie om op korte termijn nogmaals te solliciteren. Je kan na 1 jaar weer solliciteren als je afviel na het online assessment, logistieke game en/of psychologisch onderzoek 2. Viel je af na psychologisch onderzoek 1, dan moet je helaas 1 jaar wachten voordat je opnieuw kan solliciteren. Klik hier voor meer informatie over onze assessments.

  • Ik voldoe (nog) niet aan de opleidingseisen, kan ik toch solliciteren?

    Wil je de opleiding tot treinverkeersleider volgen, dan moet je minimaal een  havo- of mbo4 diploma hebben en ouder dan 18 jaar zijn. Voldoe je hier niet aan, dan kun je helaas niet solliciteren. Het is belangrijk dat je de afgelopen 2 jaar een theoretische opleiding hebt gevolgd. Daarnaast moet je in staat zijn om tijdens de opleiding veel theorie tot je te nemen. Kun je dat? Treinverkeersleider is namelijk een pittige functie met strenge eisen aan wat je kunt, wie je bent en hoe je bij ons overkomt.

  • Ik draag een bril/lenzen, kan ik dan treinverkeersleider worden?

    Ja, dat kan. Als je zicht minimaal 80% per oog is, eventueel gecorrigeerd met een bril of lenzen, is dat geen enkel probleem.

  • Kan ik een dag meekijken op een verkeersleidingspost?

    Dat kan zeker. Een onderdeel van het selectieproces is een informatieavond op de post. Zo zie je met eigen ogen je mogelijke werkplek als treinverkeersleider. In dit geval heet die werkplek de seinzaal. Echt een dagje meewerken kan helaas niet. Er kan elk moment iets gebeuren, mensen zonder de opleiding tot treinverkeersleider mogen dan niet op de seinzaal blijven. 

  • Hoe ziet de selectieprocedure voor treinverkeersleider er verder uit?

    De selectieprocedure bestaat uit 7 onderdelen: een cv- en motivatiescreening, een online assessment, een online game, een informatieavond en kennismakingsgesprek, 2 psychologische onderzoeken en een medische keuring. De hele procedure duurt een aantal weken. Tijdens elk onderdeel vertellen we wat er van je verwacht wordt. Voor het online assessment, psychologisch onderzoek en kennismakingsgesprek kun je je voorbereiden. Hoe? Dat laten we weten zodra je uitgenodigd wordt voor deze rondes. Geef gerust aan waar je onze ondersteuning bij nodig hebt, dan helpen we je zo goed mogelijk.

  • Welke testen krijg ik tijdens die selectieprocedure?

    We testen jou op onder andere veiligheidsgeschiktheid, stressbestendigheid, vermogen tot aandacht houden, daadkracht, reactievermogen en samenwerken. Ook kijken we naar je motivatie en je persoonlijkheid. Treinverkeersleider is een veiligheidsfunctie, daarom is de selectie behoorlijk streng.

  • Wat houdt een veiligheidsfunctie eigenlijk in?

    Een veiligheidsfunctie heeft alles te maken met een veilige situatie van machine en/of systeem. Je begrijpt dat 1 fout al risico’s met zich meebrengt. Daarom stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport eisen aan medewerkers met een veiligheidsfunctie. Dat betreft algemene kennis, taalbeheersing en bekwaamheid. En ook een geldige verklaring van medische en psychologische geschiktheid.

  • Hoelang duurt de opleiding tot treinverkeersleider en waar vindt de opleiding plaats?

    De opleiding duurt gemiddeld 8 maanden. De eerste 6 maanden volg je de opleiding op één van onze opleidingslocaties in Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Amersfoort of Amsterdam. De laatste 2 maanden op jouw verkeersleidingspost.
    De opleiding volg je fulltime (dat is 36 uur bij ProRail). Je kunt aangeven wanneer je wilt beginnen. De startdatum stellen we altijd samen met jou vast. We houden rekening met jouw opzegtermijn en onze beschikbare opleidingsplaatsen. Er is in de eerste 6 maanden van de opleiding geen mogelijkheid om op vakantie te gaan. Dan mis je teveel van het programma.

  • Als ik aan het werk ga, kent ProRail ploegendiensten?

    Wij hebben een drieploegendienst. De diensten lopen van 7.00 uur tot 15.00 uur, van 15.00 uur tot 23.00 uur en van 23.00 uur tot 7.00 uur. Jij werkt 2 tot 3 weekenden per maand. Je roostertijden zijn 28 dagen van tevoren bekend. Parttime werken is bespreekbaar. Dat kan als je je opleiding afgerond hebt. En je moet eerst een periode fulltime gewerkt hebben, zodat je voldoende ervaring hebt.

  • Hanteren jullie een maximale reistijd naar de post?

    Die ligt op maximaal 60 minuten. Je begrijpt dat we ervan uitgaan dat je elke dienst op tijd op je post bent. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld in de vroege ochtend of late avond niet meer met de trein op je werk kunt komen. Het is belangrijk dat je dan zorgt voor eigen vervoer.

  • Wat doet een regionaal verkeersleider anders dan een treinverkeersleider?

    Die vraag krijgen we vaker. Als regionaal verkeersleider zorg je dat er zoveel mogelijk treinen gebruik maken van het spoor. Zijn er minder treinen beschikbaar, dan maak je samen met de treinverkeersleider een nieuw verdelingsplan. Ook plan je als regionaal verkeersleider extra of gewijzigde treinen die door vervoerders worden aangevraagd.
    Als er storingen of andere conflicten zijn, speelt de regionaal verkeersleider ook een belangrijke rol. Er wordt dan volop samengewerkt om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dat doen de regionale verkeersleiders samen met treinverkeersleiders, landelijke verkeersleiding, vervoerders en verkeersleiders op andere verkeersleidingsposten. Want met storingen komen we als ProRail niet vooruit. Samenvattend zorgt een regionale verkeersleider voor de allerbeste communicatie en resultaat voor reizigers- en goederenvervoerders.

  • Ik ben afgewezen als treinverkeersleider. Wat nu?

    We krijgen veel reacties op vacatures voor treinverkeersleider. Dat is heel mooi, maar daardoor kunnen we niet iedereen een persoonlijk geschreven afwijzing sturen. Uiteraard proberen we zo duidelijk mogelijk te zijn over de reden. Heb je na het lezen toch nog vragen, dan kun je die stellen door te mailen naar recruitment@prorail.nl. Ook als je na het lezen van deze FAQ nog iets wil weten, mail dan gerust.