"Ik had nooit gedacht dat ik bij het spoor zou werken. Als student in Friesland reisde ik dagelijks met de trein van Heerenveen naar Leeuwarden. Toen dacht ik dat alles automatisch verliep. Maar nu, jaren later, weet ik hoeveel werk erachter zit. Ik ben er zelf onderdeel van." Tjeerd is treinverkeersleider op de verkeersleidingspost in Zwolle.
Van NS naar ProRail
Tjeerd begon in 2017 als treinverkeersleider bij NS. Hij was verantwoordelijk voor het opstelterrein. Hier worden treinen klaargemaakt voor onderhoud en schoonmaak. "Bij het opstelterrein hadden machinisten geen seinen, maar moesten ze bellen om toestemming te krijgen voor vertrek. Wij zorgden ervoor dat nooit twee treinen tegelijk op hetzelfde spoor kwamen. Dat was ons eigen ‘seinsysteem’."
In 2018 gingen alle verkeersleiders van NS over naar ProRail. "Vanwege Europese regels moest één bedrijf verantwoordelijk zijn voor het treinverkeer. Dit werd ProRail. Ik deed hetzelfde werk, maar op een nieuwe locatie: de verkeersleidingspost in Zwolle."
Binnen een halfjaar kreeg Tjeerd de kans om door te groeien. Hij volgde de opleiding tot volledig bevoegd treinverkeersleider. Dit was een druk halfjaar met theorie- en praktijklessen waarin situaties op het spoor worden nagedaan. In 2020 rondde hij deze opleiding af en werd hij volledig bevoegd. "Ik rondde mijn opleiding net op tijd af voor de coronacrisis. Dat was een bizarre tijd. Er reden bijna geen treinen op de rails, en ik was alleen verantwoordelijk voor Zwolle terwijl je dat normaal met z'n tweeën doet."
Het verschil maken
Tjeerd maakt in zijn functie meerdere onvergetelijke momenten mee. Een daarvan was tijdens een nachtdienst in Noord-Nederland. "Een machinist belde mij met de vraag of hij op station Meppel mocht stoppen om twee reizigers met spoed naar Groningen te laten reizen. Een familielid was met spoed opgenomen in het ziekenhuis, en zij wilden daar snel naartoe. Ik zag dat een andere intercity richting Groningen ook snel in Meppel zou stoppen, dus regelde ik dat die reizigers konden overstappen. Dit zijn uitzonderingen, maar die maken mijn werk wel bijzonder. Waarschijnlijk weten die reizigers niet eens dat ik dit heb geregeld. Maar dat maakt niet uit. Ik weet dat ik ze geholpen heb."
Teamgevoel en flexibiliteit
Het werk bij ProRail brengt unieke uitdagingen met zich mee, maar ook een sterke band met collega’s. "We werken in ploegendiensten: vroeg, laat, nacht, weekenden, feestdagen. Er zijn altijd mensen op de post. Daardoor leer je elkaar op een andere manier kennen en is het teamgevoel sterk. Als iemand een dienst wil ruilen of vrij wil nemen, springen collega’s vaak bij. Dat maakt het werk prettig."
Op rustige momenten bewaak ik vooral het spoor, maar storingen of onverwachte noodsituaties brengen plotselinge actie. "Mijn werk wordt echt interessant als er iets misgaat. Dan moet ik schakelen, plannen aanpassen en veiligheidsmaatregelen nemen. Het vraagt veel, maar het geeft ook voldoening."
Wil je net als Tjeerd elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.