‘Ik voel me hier als onderdeel van een familie. We doen alles samen. Als het rustig is, lachen we met elkaar. Maar als het druk is, helpen we elkaar. Samen zorgen we ervoor dat duizenden reizigers veilig van A naar B komen. Ik ben trots dat ik hieraan kan bijdragen.’
Door de weeks naar de stad
‘Ik vind het ontzettend gaaf om actief bij te dragen aan de treindienst in Nederland. Treinverkeersleiders volgen onregelmatige diensten. Zo is de ochtenddienst van 07:00 tot 15:00 uur. De late dienst van 15:00 tot 23:00 uur. En de nachtdienst van 23:00 tot 07:00 uur. Omdat wij ruim van tevoren de planning ontvangen kan ik hier mijn privé afspraken goed op aanpassen. Boodschappen doen op een rustig moment is heel fijn. Of door de weeks met vriendinnen afspreken of lekker naar de stad is ook een voordeel van deze onregelmatige dienst. Helaas betekent dit ook dat ik soms niet samen met mijn gezin kan eten. En als anderen vrij zijn tijdens feestdagen of in het weekend, ben ik regelmatig aan het werk.’
Grote verantwoordelijkheid
‘Als treinverkeersleider heb je veel verantwoordelijkheid. Bij personenvervoer ben je soms verantwoordelijk voor de veiligheid van meer dan 400 mensen die van A naar B reizen. Tijdens de opleiding leer je hoe je met de systemen werkt en hoe je veilig kunt handelen en risico's inschat. En hoe je zelf de verantwoordelijk neemt om dit goed uit te voeren. Soms zijn er meerder oplossingen, maar het is aan jóu om te bepalen wat de veiligste weg is. Dat je ook durft te laten zien dat je achter jouw keuze staat, daar is leiderschap en doorzettingsvermogen voor nodig.’
Bij personenvervoer gaan we anders te werk dan bij goederenvervoer. Bij goederenvervoer gaat het om gevaarlijke stoffen, die brand of andere onveilige situaties kunnen veroorzaken. Zo mag een goederentrein met gevaarlijke stoffen niet tegelijkertijd met een reizigerstrein door een tunnel rijden. Daarnaast moet je rekening houden met het gewicht: een goederentrein is veel zwaarder en doet er langer over om te remmen of weer op te starten. Dit zijn allemaal dingen waar je als treinverkeersleider altijd op moet letten. Het is een puzzel waarin ik de verantwoordelijkheid heb om de goederen zo veilig en efficiënt mogelijk te vervoeren.'
Van spanning naar controle
‘Als treinverkeersleider ervaar je onder- en bovendruk. Onderdruk is als er naast het monitoren van alle treinen op dat moment weinig te doen is. Ik ga daar zelf goed mee om. Als er minder te doen is, maak ik een praatje met mijn team.
Als je bovendruk ervaart, is het heel druk op de post en heb je veel te doen. Dan ga jij in actie. Het kan voorkomen dat het van heel rustig, ineens naar heel druk gaat. Dat is snel schakelen. Ik ben er altijd op voorbereid. De meest uitdagende calamiteiten zijn aanrijdingen. Dat kan met een auto, object of persoon zijn. Als je op hetzelfde stuk spoor nog meer treinen hebt rijden, is dit een hele uitdaging. Als de calamiteit veilig is opgelost, kijk ik daar met een dubbel gevoel op terug. Aan de ene kant trots dat het veilig is opgelost. En aan de andere kant ook emotioneel en vervelend voor mij, maar ook de mensen rondom de calamiteit. ‘
Opleiding
‘Het selectieproces om treinverkeersleider te worden is best pittig. Je krijgt veel testen en assessments, want ProRail wil je écht goed leren kennen. Ze kijken naar je sterke punten, kwaliteiten en waar je jezelf nog kunt ontwikkelen. Je doet ook een concentratietest op locatie, met allemaal leuke proefjes. Zodat ze kunnen zien waar jij goed in bent. Als je door de procedure komt en wordt aangenomen, volg je een betaalde opleiding van 9 maanden bij ProRail.
De eerste 6 maanden van de opleiding vinden plaats in Utrecht op Amersfoort waar je het systeem leert kennen. En leer je van alles over het spoor. Bijvoorbeeld hoe seinen en wissels werken of hoe het beveiligingssysteem werkt dat ervoor zorgt dat treinen niet zomaar botsen. Je gaat van 0 kennis naar expert over het spoor. Deze periode sluit je af met een theorie- en praktijk examen.
Daarna ga je werken op de verkeersleiding post waar jij hebt gesolliciteerd. Dat kan door heel Nederland. Alles wat je in Utrecht of Amersfoort geleerd hebt, pas je daar toe. Het fijne is dat de hele opleiding betaald wordt door ProRail. In je 1e jaar ontvang je een volledig salaris. Dit heeft mij de kans gegeven om de opleiding tot treinverkeersleider te volgen én te behalen.’
Own het Spoor. Word treinverkeersleider. Bekijk de vacatures