Categorie: Treinverkeersleiders

type: Het werk van...

Kevin Stigter

‘Ik kom uit de mediawereld, dus de stap naar treinverkeersleider is heel groot. Je hoeft geen passie voor het spoor te hebben om treinverkeersleider te worden. Met de opleiding, de familiesfeer op de post en de procedures die klaarstaan kan iedereen treinverkeersleider worden.’ 
 

100,000 reizigers per dag 
‘Als treinverkeersleider ben je verantwoordelijk voor 100.000 reizigers per dag. Zij reizen naar hun werk, gaan sporten of maken een dagje uit. Een van de grootste uitdagingen was het werk tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. We hadden met de vervoerders afgesproken dat als een trein vol zat, de machinist dit aan ons doorgaf en de trein dan eerder mocht vertrekken. Naast grote evenementen rijden er ook honderden goederentreinen, die langzamer gaan dan intercity's. Als treinverkeersleider zorg jij ervoor dat elke trein veilig en op tijd aankomt. 

Soms verloopt je dag rustig. Er zijn dan geen storingen en geen problemen op het spoor. Dit noemen we ‘monitoren’. Het kan lastig zijn om actief te blijven. Iedereen houdt zichzelf bezig: de een leest de krant, de ander een boek. Maar als treinverkeersleider moet je altijd klaarstaan, want het alarm kan elk moment afgaan. Dan ga je van 0 naar 100 in een paar seconden. Als het alarm afgaat, kom je direct in actie. Je zorgt voor de veiligheid van de reizigers en krijgt veel telefoontjes. Iedereen wil weten wat er aan de hand is. Je hebt contact met de meldkamer spoor, conducteurs en incidentenbestrijders. Dit noemen we 'overdruk'. Dit duurt meestal maar 10 minuten, daarna is alles weer onder controle.’ 

Bekijk: Bekijk het verhaal van Bronte

Volledig salaris  
‘De opleiding tot treinverkeersleider wordt betaald door ProRail. Tijdens de opleiding krijg je ook een volledig salaris. Je bent dan 'treinverkeersleider in opleiding'. 

De opleiding duurt in totaal 9 maanden. De eerste 6 maanden leer je alles over hoe het spoor werkt op het opleidingscentrum. Je krijgt uitleg over verschillende onderdelen, zoals de beveiliging van overwegen. De laatste 3 maanden werk je op de verkeersleidingpost waar je na de opleiding ook gaat werken.’ 

Familiegevoel 

‘Ik ben van nature iemand die graag eerst de situatie bekijkt, voordat ik naar voren stap. Mijn collega’s op de post hebben me echt een familiegevoel gegeven. We lachen samen en maken grappen. Hierdoor heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. De samenwerking met mijn collega’s is heel goed. Iedereen staat altijd klaar om elkaar te helpen. En als er iets is, kun je dat altijd bespreken.’ 

Own het Spoor. Word treinverkeersleider.  Bekijk de vacatures