Categorie: Treinverkeersleiders

type: Het specialisme van...

Rika Kabbedijk

Maak kennis met Rika: treinverkeersleider bij ProRail in Rotterdam. Een vakmens. Al 14 jaar heeft ze de perfecte baan die nooit verveelt.

Treinverkeersleider: dat word je niet zomaar

“Ik zag een advertentie in de krant voor een baan als treinverkeersleider bij ProRail in Rotterdam. Ik had daar nog nooit van gehoord, maar het leek me wel interessant. 14 jaar later werk ik nog steeds met plezier in de meest afwisselende baan van Nederland. Een schot in de roos! Treinverkeersleider word je niet zomaar. Eerst moet je slagen voor (online) testen voor bijvoorbeeld je reactievermogen en een psychologisch test. Daarna ga je een opleidingstraject in van acht maanden. Dat is even wennen, maar het is het allemaal waard. Met realistische simulaties word je klaargestoomd voor het echte werk.”

Van gestrande treinen tot zwanen op het spoor

“Als ik binnenkom, neem ik de dienst over van mijn collega. Die kan pas weg als ik er ben. Te laat komen of je verslapen leer je dus snel af! Je bespreekt de bijzonderheden. Bijvoorbeeld een wisseldefect of een te zware goederentrein, die is gestrand in een tunnel. Soms is er nog niets aan de hand, maar je kunt ook beginnen met dat er net een trein door een rood sein is gereden. Dat moet je dan direct overnemen. Je weet nooit wat je te wachten staat. Laatst speelden kinderen langs het spoor. Dan zet je verhinderingen in het systeem en geef je de machinisten aanwijzing om voorzichtig te rijden. Bij grote calamiteiten zet ik in gang dat er een algemeen leider fysiek naar de locatie gaat om de situatie te verhelpen. Ook zwanen op het spoor komen vaker voor, dan bellen we de politie en de dierenambulance.”

Wat fijn is, is dat je dienst er echt op zit als je naar huis gaat. Zo geniet je meer van je vrije tijd. Iemand neemt het over en je hoeft niet na te denken over je to-dolijstje voor morgen. Je weet toch niet wat er gaat gebeuren.

Werken in Rotterdam

“Ik zit op post Rotterdam. Vanuit daar controleer ik regio Rotterdam en de hogesnelheidslijn van Hoofddorp tot aan de grens van België. Het is dus niet alleen de NS waar ik contact mee heb bij verstoringen, vertragingen en spoorwissels, maar ook andere vervoerders. Ons doel is om treinen en reizigers zo snel en veilig mogelijk van A naar B te vervoeren.”

Het is écht een vak

“Het werken in wisselende diensten, van vroeg in de ochtend tot diep in de nacht moet je liggen. Het komt weleens voor dat er 8 uur lang niets gebeurt, dus moet je goed met onderdruk om kunnen gaan. Je blijft geconcentreerd naar je schermen kijken, zodat áls er iets gebeurt je gelijk klaarstaat en schakelt. Soms heb je net je eten opgewarmd, krijg je een melding en moet je aan de slag. Er zijn veel mensen van ons werk afhankelijk, dus dat eten moet dan even wachten. In deze baan moet je besluitvaardig zijn en niet aan jezelf twijfelen. Ook samenwerken is belangrijk. Je schiet collega’s te hulp als zij het te druk krijgen. Ons team is een mengelmoes van jong en oud, mannen en vrouwen. We zijn hecht, soms praat je de hele nacht met elkaar. Zo ontstaan vriendschappen.”

Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Kijk op de website voor een vacature bij jou in de buurt.

Verhalen

Meer verhalen