Defecte bovenleidingen, verdwaalde wandelaars en de bekende blaadjes op het spoor: bij ProRail zit operationeel manager verkeersleiding Dominique Bahnerth helemaal op zijn plek. "Ik vind het mooi om onderdeel van zo’n belangrijk radertje in de maatschappij te zijn. Als wij ons werk niet doen staat Nederland stil!" We liepen een dag met ‘m mee.
06.30-07.00 uur; vroege vogels op de afdeling verkeersleiding
Vanuit de verkeersleidingspost in Arnhem bestuurt Dominique samen met een wisselend team van treinverkeersleiders en regionale verkeersleiders het treinverkeer in de regio. Soms krijgt Dominique ook de Zwolse en Groningse posten erbij. 24 uur per dag bewaakt een team van gemiddeld 8 man de veiligheid op het spoor en samen zorgen ze dat alles volgens plan verloopt. Dat betekent altijd reuring, al is het de ene dag wat meer dan de andere. Bij binnenkomst op de verkeersleidingspost wordt Dominique bijgepraat door zijn collega en neemt hij de inbox en verslagen door. "Vaak staan er vertragingen vermeld: de ene keer door een defect spoor, de andere keer doordat iemand per ongeluk zijn hond te dicht bij het spoor uitlaat."
07.15 uur; update met alle operationeel managers
Voordat het circus écht begint heeft Dominique een conference call met de dienstdoende managers door het hele land: wat speelt er per regio en landelijk, wat zijn kwetsbaarheden om rekening mee te houden en wie kan nog ergens hulp bij gebruiken?
07.30 uur; dienststart in de zaal
Dominique roept de ploeg bijeen om - voor zover mogelijk - te bespreken wat er komen gaat: wat er speelt op en rond het spoor en komen er vandaag nog bezoekers op zaal? Maar dit rondje is ook bedoeld om te peilen hoe de petten staan: heeft iedereen goed geslapen, zit iedereen lekker in zijn vel? Zo niet, moet diegene een beetje worden ontzien. "Ik breng structuur en discipline, maar heb ook met mensen te maken. Dus als iemand erdoorheen zit, ga je met poppetjes schuiven. Er is altijd een oplossing!" Met zijn bureau middenin de zaal, omringd door treinverkeersleiders, is Dominique letterlijk en figuurlijk de kern van de afdeling. "Ik heb tijdens mijn shift zogenaamde ‘postoren’ en heb aan een half woord van mijn collega eigenlijk altijd genoeg."
Buiten kantooruren en in het weekend neemt Dominique die ziekmeldingen aan en regelt vervanging. "Een hele puzzel, zeker nu. Ik word op die manier regelmatig geconfronteerd met de uitdagingen die spelen bij ProRail."
09.00 uur; vriendschappen ontstaan waar je bij staat
Iedere shift is de samenstelling van het team verschillend: een combinatie van vakrotten en (steeds meer) starters. Prettig, vindt Dominique. "Met vaste groepen ben je perfect op elkaar ingespeeld, maar deze afwisseling is beter: jongeren maken ervaren ProRailers wegwijs in alle digitale snufjes en andersom hebben geoefende treinverkeersleiders een schat aan kennis van de spoorse wereld. Die matches faciliteer ik en het is geweldig om te zien hoe ze elkaar aanvullen." Vriendschappen ontstaan waar hij bij staat. "Door die ploegendiensten hebben we onderling een andere binding dan andere afdelingen. We kennen elkaar door en door en iedereen staat voor elkaar klaar: zo reed er eentje 40 kilometer om voor een collega met een gebroken been zodat die meekon naar het bedrijfsfeestje. Dat is toch mooi?"
10.00 uur; Snel schakelen, maar nooit stressen
Intussen komen er oproepen binnen. Soms over iets kleins, zoals een dier dat van het spoor moet worden gehaald, of een defect wissel. De andere keer is het iets groters. "Iedereen maakt zich druk om vertraagde passagierstreinen, maar als een goederentrein niet verder kan rijden, omdat wij bijvoorbeeld een defect spoor willen herstellen, kan dat miljoenen aan schade opleveren of een bedrijf zelfs de kop kosten. Dan moet je ook echt even slimme keuzes maken." Ook is er altijd een vast contactmoment met de ketenpartners (vervoerders en onderhoudspartijen). Snel schakelen doet Dominique als geen ander, stressen eigenlijk nooit. "Ik voel me helemaal thuis in deze baan, omdat ik van nature rust uitstraal - wat ook nodig is - en energie krijg van puzzels oplossen. Wel kan het druk zijn in m’n hoofd als er veel tegelijk speelt waar ik geen grip op heb, bijvoorbeeld als zaken buiten anders uitpakken dan wij bedacht hebben. Maar ik heb eigenlijk altijd een plan B klaarliggen en loop altijd een stapje vooruit op de situatie."
11.45; afstemmen met het management
Elke dag is er met het postteam een bespreking over wat wij de prestatiedialoog noemen. We praten over wat er leeft op de afdeling, wat goed gaat, wat beter kan en wie hierin iets kan betekenen? Teamleden kunnen via een online systeem suggesties doen: van een aanvraag voor een extra beeldscherm tot het melden van fouten in de dienstregeling.
12.00 uur; werken aan vakmanschap
Calamiteiten zijn vaak seizoensafhankelijk: bermbranden of spoorspattingen door hitte of dichtgesneeuwde wissels. ‘Je kunt op je vingers natellen dat die verstoringen eraan komen, dus krijgt het team iedere dienst een uur de tijd om te ‘werken aan vakmanschap’, zoals dat heet. Wintermaatregelen oefenen, bijvoorbeeld.’
13.00 uur; wie gaat werken tijdens de feestdagen?
De feestdagen komen er aan: wie offert zich op en regelt op Oudjaarsavond dat de sneeuw van het spoor wordt geveegd? In het rooster hebben sommige collega's al aangegeven wanneer ze wel en niet kunnen. Dat zelfroosteren werkt perfect: Kerstmis is al gevuld en ook Dominique draait een shift. ‘We organiseren altijd een kerstontbijt op de zaal, wat minstens zo gezellig is als met mijn eigen familie! En ‘s avonds kan ik thuis aanschuiven bij het diner.’
13.15-13.30 uur; afsluiten en aflossen
Aan het einde van de dienst gebeurt alles in omgekeerde volgorde: een centraal moment met het team, gevolgd door een uitgebreide overdracht door Dominique aan de volgende operationeel manager. ‘Daarna gaat de belangrijkste trein van de dag: de trein naar huis!’
Net als Dominique ook elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail.