Treinverkeersleider: het begint bij onze (online) informatieavond
Gefeliciteerd, jij bent een stap dichter bij jouw nieuwe baan als treinverkeersleider! Binnenkort mag je naar onze (online) informatieavond. Daarna heb je een sollicitatiegesprek met jouw toekomstige teammanager.
Met een goede voorbereiding weet je precies wat je te wachten staat. Ook laat je daarmee zien dat je deze baan serieus neemt. Daarom is het slim om de video op deze pagina aandachtig te bekijken en de informatie door te lezen. In de video vertellen we over het werk, de opleiding, omgaan met stressvolle situaties en meer.
Wist je dat?
Wij de functie van treinverkeersleider intern treindienstleider noemen? Dit is dus precies hetzelfde.
Wat doet een treinverkeersleider?
Als treinverkeersleider werk je op 1 van de verkeersleidingsposten in Nederland. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat alle reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming aankomen. Je zit achter meerdere computerschermen en moet je aandacht goed verdelen over alle informatie die je binnenkrijgt. Als er iets gebeurt, kom je meteen in actie. Jij houdt je hoofd koel bij het:
- monitoren van de verschillende schermen;
- plaatsen van alarmoproepen;
- nemen van veiligheidsmaatregelen;
- informeren van alle betrokken collega’s;
- geven van aanwijzingen en instructies aan machinisten;
- inspelen op veranderingen in de dienstregeling;
- bedenken en aanbieden van alternatieve rijwegen.
Het ene moment is het heel rustig, het volgende moment heel hectisch. Met beide situaties moet je goed kunnen omgaan.
Het selectietraject en de opleiding
De baan van treinverkeersleider is een veiligheidsfunctie. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van heel veel mensen. Daarom stellen we zware eisen aan iedereen die dit werk doet. Dit zijn onder andere psychologische en medische eisen.
Tijdens de (online) informatieavond of binnen 3 dagen daarna heb je een kennismakingsgesprek. Aan het eind van dit gesprek hoor je of je door bent naar de volgende ronde. De volgende ronde is een assessment dat we psychologisch onderzoek 1 noemen. Tijdens deze dag testen we je op veiligheidsgeschiktheid, gericht op aandacht houden en reactievermogen, en je capaciteiten zoals stressbestendigheid. Ook krijg je persoonlijkheidsvragenlijsten en heb je een gesprek met een psycholoog.
Als je dit onderzoek goed verloopt, krijg je een uitnodiging voor een tweede assessment, psychologisch onderzoek 2. Dit is een pittig online rollenspel. Met dit rollenspel kun je laten zien hoe besluitvaardig, flexibel en doortastend je bent. Het is normaal dat je hier zenuwachtig voor bent, maar het is ook een leuke ervaring. Bovendien krijg je meteen een goede indruk van wat er van je verwacht wordt tijdens dit werk.
Slaag je voor beide assessmentdagen? Dan ontvang je een uitnodiging voor een medische keuring. In de wet staat dat je voor deze veiligheidsfunctie moet voldoen aan bepaalde medische eisen. Als je bijvoorbeeld diabetes of epilepsie hebt of kleurenblind bent, dan ben je misschien niet geschikt vanwege veiligheidsrisico’s. Daarom onderzoekt een arts van de arbodienst of je deze functie met jouw gezondheid kunt uitoefenen.
De opleiding
Als je de selectieprocedure hebt doorlopen, begin je met de opleiding. Deze opleiding bestaat uit 5 delen:
- deel 1: Basisspoorkennis en plan op orde brengen/houden;
- deel 2: Werken in licht verstoorde situaties;
- deel 3: Geplande werkzaamheden;
- deel 4: Storingen en ongeplande werkzaamheden;
- deel 5: Werken in zwaar verstoorde situaties.
In ongeveer 8 maanden krijg je heel veel nieuwe kennis en theorie en oefen je met verschillende situaties in onze simulatieruimte. Al die tijd krijg je gewoon salaris.
Je doet 3 theorie- en praktijktoetsen. Als je slaagt voor een toets mag je door naar het volgende deel van de opleiding. Daarnaast zijn er 3 officiële examens: een examen veiligheidscommunicatie, een theorie-examen en een praktijkexamen. Doordat je een leerlogboek bijhoudt, kun je zelf in de gaten houden of je jouw leerdoelen behaalt. Zo heb je controle over je eigen voortgang.
Goed om te weten: de eerste 6 maanden volg je het algemene deel in Utrecht, Amersfoort, Arnhem, Amsterdam of Rotterdam. Rond je dit goed af, dan ga je daarna verder op de verkeersleidingspost waar je komt te werken.
Diensten en vergoedingen
De treinen rijden 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dit betekent dat er dus altijd treinverkeersleiders aanwezig moeten zijn. Je werkt daarom in verschillende diensten. Meestal is dit van 7.00 tot 15.00 uur, van 15.00 tot 23.00 uur en van 23.00 tot 7.00 uur. Je weet van tevoren wanneer je moet werken en naast je werk houd je genoeg vrije tijd over voor je privéleven. Bovendien ontvang je boven op je salaris een toeslag voor deze onregelmatige werktijden. Dit kan oplopen tot € 700 euro bruto per maand. Tijdens de opleiding ligt dit lager, omdat je dan meer dagdiensten werkt.
Meer informatie vind je in de cao ProRail.
De werksfeer
Bij ProRail kun je helemaal jezelf zijn. Daar hoort een goede werksfeer bij. Er is genoeg ruimte voor gezelligheid en plezier. Tegelijkertijd is het serieus werk. Op het moment dat er wat aan de hand is, gaat iedereen meteen professioneel en geconcentreerd aan de slag. Ook is er altijd iemand bij wie je terecht kunt als je een vraag hebt of je verhaal kwijt wilt. Lees hier meer over onze cultuur >
Als treinverkeersleider kun je trots zijn op je werk. Het is belangrijk werk, want zonder jou en je collega’s staan de treinen stil.
Wij wensen je veel succes met jouw route naar deze prachtige baan!