Vraag naar duurzame mobiliteit blijft stijgen

De populariteit van duurzaam vervoer voor zowel reizigers als voor goederen blijft stijgen. Gevoed vanuit de zorg voor het milieu, maar ook door het toenemende verkeer tussen steden met al hun files en parkeerproblemen. Dagelijks rijden er nu al 5.500 treinen over 7.000 km spoor en komen 1.200.000 reizigers en 110.000 ton goederen via 408 stations op hun bestemming. Zo zorgen treinen in de spits nu al voor de helft van al het vervoer. De groei aan reizigers en goederen neemt de komende tien jaar met 30% toe. Om tijdig op de toekomstige reizigersvraag in te spelen neemt ProRail samen met vervoerders in opdracht van het ministerie van I&W grondige maatregelen.

De oplossing zit voor ons in een snelle, ‘metro achtige’ spoorverbinding tussen de grotere steden op alle drukke trajecten, met voldoende ruimte voor het goederenvervoer. Zo koppelen we de steden en de regio’s beter aan elkaar én Nederland aan de rest van Europa. En zorgen deze snelle spoorverbindingen ervoor dat reizen met de trein wel heel erg aantrekkelijk wordt. Je hoeft je immers niet meer te haasten: de volgende trein komt zo.

Wat gaan we de komende 10 jaar doen?

De spoorinfrastructuur, bestaande uit – het spoor – de stations – de overwegen -, moet ingrijpend op de schop. Met behoud van de huidige dienstregeling. Op een van de drukst bereden spoornetwerken ter wereld. Een hele uitdaging dus.

Het spoor
Meer spoor aanleggen is bijna niet meer mogelijk. Dus moeten we op een slimme manier intensiever gebruikmaken van het bestaande spoor. We vernieuwen het spoor daarom zo, zodat we snelle en hoogwaardige (vereenvoudiging van techniek maakt het spoor immers minder kwetsbaar) verbindingen realiseren zonder kilometers extra spoor aan te leggen. Daarom passen we spoorverbindingen aan, saneren we wissels, leggen sporen recht en bouwen nieuwe spoorbruggen, spoorbogen en spoorviaducten.

De stations
Om dagelijks bijna een half miljoen extra treinreizigers te faciliteren, breiden we flink wat stations uit. We brengen bovendien meer liften aan en bouwen nieuwe fietsenstallingen of breiden deze uit. De in- en uitgangen worden ruimer. Maken de trappen breder. Net als de perrons. Die verlengen we daarnaast ook nog, zodat er langere treinen kunnen stoppen.

De overwegen
‘De beste overweg is geen overweg.’ Een inmiddels beroemde uitspraak van onze CEO Pier Eringa. Daarom pakken we ook meer dan 300 overwegen aan. Door het vervangen van overwegen door tunnels, ongelijkvloerse kruisingen en viaducten wordt het treinverkeer veel veiliger. En verlagen we de kans op storingen en incidenten.

Planning
Dagelijks bijna 1.000 extra treinen laten rijden en toevoegen aan de bestaande 5.500 treinen vraagt om een heel ander soort dienstregeling. Dat vergt behoorlijk wat denkwerk. Ook aan het oplossen van die puzzel werken dagelijks vele knappe koppen keihard.

Werk jij mee?

Treinen veilig en op tijd door Nederland laten rijden via aangename en toegankelijke stations. Op een van de drukste netwerken ter wereld. Dat is een flinke klus. Daar komt nu ook het toekomst-klaar maken van de spoorinfrastructuur bij. Met ingrijpende vernieuwingen aan het spoor, de stations en de overwegen. In heel Nederland. Die komen alleen maar tot stand door forse investeringen. In hechte samenwerking met partners. En door de inzet van onze gedreven 4.200 professionals.

En daar hebben we er met zo’n goed gevulde projectagenda altijd meer van nodig. Zoals solution architects capaciteit, rail system engineers, risico analisten, controllers, bouw- en projectmanagers, maar ook tendermanagers, inspecteurs, systeemanalisten en ga zo maar door.

Wil jij ook meewerken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan op werkenbijprorail.nl. Zie je niet direct een geschikte vacature? Maak dan een job alert aan.

Ans Rietstra
Directeur Projecten