Sneller van de haven over de Alpen naar Italië

Goederen van A naar B brengen, over het spoor. Het klinkt simpel. Maar het vraagt om goede afspraken en voorbereiding. Wat is de beste route, waar zitten de ‘overstappen’ en kunnen we dit sneller, slimmer en efficiënter inrichten. Veel goederenvervoer is grensoverschrijdend. Dat maakt internationale afspraken superbelangrijk. Om het goederenvervoer in Europa verder te stimuleren heeft CEO van ProRail Pier Eringa afspraken gemaakt met zijn collega’s uit Duitsland, Zwitserland en Italië tijdens de International Train Forum (ITF) in Leipzig.

Pier Eringa tijdens ITF 2018 in Leipzig

Pier Eringa tijdens ITF 2018 in Leipzig

Uitgebreid internationaal netwerk

Om het vervoer per spoor te stimuleren is een Europees netwerk van internationale ‘goederencorridors’ ingericht. Dat zijn doorgaande treinpaden door heel Europa. Vanuit Nederland lopen drie belangrijke goederencorridors door Europa. Een belangrijke corridor is de Rijn – Alpen corridor. Voor een optimaal gebruik van de spoorcorridor wordt de variëteit aan systemen teruggebracht en worden zo veel mogelijk geharmoniseerde Europese technieken geïnstalleerd. Een geoptimaliseerde spoorcorridor verbetert de verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland.

Meer goederen, meer samenwerken

We verwachten dat het vervoer over het spoor nog flink groeit. In 2030 bijvoorbeeld, wordt er vanuit de Rotterdamse havens niet 25, maar ongeveer 70 miljoen ton via het spoor verder vervoerd. Dat zijn zes keer zo veel zeecontainers. De logistieke puzzel wordt daarmee ook complexer. Want er kunnen misschien wel 50 partijen betrokken zijn bij een hele ‘goederentransportketen’. Dat vraagt dus nauwe afstemming, goede afspraken en heldere informatie over en weer. Kortom: een goede samenwerking. ProRail zorgt dat het spoor klaar is voor deze uitdagingen.