“Ik ben een dwarsligger. Daarom werk ik hier.”

Technisch trainee Karlien is met haar studieachtergrond, Industrieel Ontwerpen, niet een typische die-hard techneut. Al haar vrienden waren dan ook verbaasd dat ze ProRail koos voor haar traineeship. Want, wat moet je nu bij ProRail? Karlien weet het wel.

Van beleid tot bouw

“Tijdens mijn eerste opdracht heb ik diverse projecten gedaan binnen de afdeling Stations en heb ik ProRail goed leren kennen. Soms lieten ze me even zwemmen, maar van die momenten leerde ik het meest”. Nu is Karlien bouwmanager: “Voor mijn tweede opdracht werk ik in Eindhoven. Een echte mannenwereld met allemaal aannemers. De functie is erg ad-hoc en ik zit veel in gesprek. Samenwerken met verschillende stakeholders, dat maakt ProRail juist zo interessant. Het is een puzzel waarvan je iedere keer de juiste stukjes bij elkaar moet leggen.”

Trots

Afgezien van een paar lastige momenten, zijn er vooral situaties waar Karlien trots op is. “Iedere dag checken er honderdduizenden passagiers in en uit bij de toegangspoortjes op de stations. De data die binnenkomt vanuit die poortjes vertelt of reizigers het systeem begrijpen. Tot nu toe hadden vervoerders hun eigen data en deelden dat niet met elkaar.” Karlien heeft vanuit ProRail voorgesteld om die data te verzamelen. Hiermee loopt alles soepeler. “Ik ben er trots op dat ik dit voor elkaar heb gekregen.” Tijdens haar traineeship heeft ze dan ook meegekregen om alles met een open blik te bekijken.

Dwarsligger

“Het was even zoeken naar mijn toegevoegde waarde”, vertelt Karlien. Veel van haar collega’s hebben een civieltechnische achtergrond. “Mijn toegevoegde waarde ligt bij het verbinden van verschillende afdelingen. Ik spreek de taal van de techniek, maar ik kan dit ook heel concreet vertalen naar de gebruiker. Van mijn nadeel heb ik mijn voordeel gemaakt. Dat maakt mij een dwarsligger en daarom werk ik bij ProRail.”

Wil jij als trainee ook werken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Lees hier alles over onze traineeships.