Beter zicht bij minder licht

ProRail wil slimme verlichting op terreinen waar treinen ’s nachts worden schoongemaakt en klaargemaakt. Een mast is zo geplaatst, maar wij zoeken een oplossing die geen overlast geeft voor de omgeving en toch voldoende licht biedt. Programmamanager Elena van ProRail legt in de video uit waarom het innovatieve Raillight de ideale oplossing is.

Minder struikelen

Raillight is een innovatief systeem dat lichtbuizen aan de buitenkant van spoorstaven klemt. De rij buizen vormt samen een verlicht looppad waardoor treinpersoneel beter ziet waar gelopen kan worden: het licht valt ook op oneffenheden. Veel minder kans dus op struikelen en omwonenden hebben geen last van het licht.

Verlicht looppad

De eerste proef in Lelystad met drie kilometer aan verlichte looppaden loopt nu tien maanden en de reacties zijn positief. De komende periode gebruiken we om de optimale afstand tussen de verlichtingselementen vast te stellen, de kwaliteit van de verlichting te meten en een onderhoudsplan te maken. Ook zoeken we uit of er technische risico’s zijn. Zijn de uitkomsten positief dan kan ProRail het proces van vrijgave van het product starten. Dat betekent dat Raillight op meer spoorterreinen kan worden aangebracht.

Hergebruik

Vervoerders hebben veel belangstelling voor deze ontwikkeling. Het kan een mooie oplossing zijn voor veel spoorterreinen met looppaden. Raillight is ook nog eens kostenbesparend want het kan makkelijk worden aangebracht en worden hergebruikt.

ProRail verbetert door innovatie

Kijk hier voor meer innovaties en video’s.