Boelie Samuelsz
'De combinatie van finance en techniek maakt elke dag verschillend.'
Direct naar de inhoud.
Een nieuwe bovenleiding, alternatieven voor koper in de kabels, het vervangen van een portaal: ieder project heeft financiële impact. Welke scenario’s zijn denkbaar en wat gaat het kosten? Cost engineer Boelie Samuelsz rekent alles door én geeft advies. We liepen een week met ‘m mee.
‘Ik werk deels vanuit huis in Amersfoort, voor veel afspraken ga ik naar kantoor. Die afwisseling vind ik prettig. Ik begin deze week met wat administratie en spoedjes, waaronder een offerte voor het vervangen van een bovenleidingsbalk. Tegen het einde van de ochtend bel ik in bij een paar projectteamoverleggen. Bij ieder project is een cost engineer betrokken en alles wat te maken heeft met bovenleidingen en draagconstructies valt onder mijn verantwoordelijkheid. Ik werk in wel twintig verschillende teams, maar deels wel met dezelfde projectmanagers, rail systems engineers en bouwmanagers. Ik bouw dus echt een band op met collega’s.
Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben op kosten, dus soms is het goed om even te sparren met collega-cost engineers. Met een paar heb ik vandaag een sessie gepland. Ik wil bijvoorbeeld weten wie ervaring heeft met een ramingsmethode die ik wil gebruiken. Er is schade aan de bovenleiding na de storm van vorige week en ik wil berekenen wat een reparatie kost. Fijn om elkaar op deze manier te kunnen helpen!’
'Vandaag werk ik de hele dag aan één groot project; de spoorlayout van een station moet worden aangepast, en daarvoor zijn verschillende technische oplossingen mogelijk. Aan mij de taak om alle scenario’s door te berekenen. Dat betekent dossiers doorlezen en kostenramingen maken: ik zet mijn mail en telefoon op stil en duik er een halve dag in. Opperste concentratie! Vanmiddag gaan we de scenario’s doorspreken in het zogeheten ontwerpatelier.
Na de lunch pak ik de trein, halverwege stapt een collega uit Zwolle in. Kunnen we meteen even bijpraten! In het atelier komen betrokkenen uit alle hoeken van de spoorbranche bijeen, van techneuten tot machinisten. We leggen de mogelijke oplossingen naast elkaar. De architect oppert dat we ruimte op de perrons kunnen creëren door deze een halve meter te verbreden, maar de machinist grijpt in: daar ligt een wissel! Zo gaan we tien oplossingen langs en aan het eind van de middag weten we wat haalbaar is. Erg leuk om op zo’n manier samen concrete stappen te zetten.'
‘Na het wegwerken van mijn mail stort ik me op een paar beleidsvraagstukken. Daar ben ik wel een paar uur zoet mee. Zo heeft ProRail een aanbesteding uitgeschreven voor groot onderhoud van een vloot treinwagons. Maar wat gaan we de uitvoerder straks betalen? Dit bespreek ik met een van onze bedrijfsjuristen, want de maximale waarde van een inschrijfsom is wettelijk vastgelegd. Soms doen we dit op kantoor, soms telefonisch. Vandaag communiceren we via de app, werkt ook prima!
Halverwege de middag staat er een vakinhoudelijke sessie met directe collega’s op de planning. Ik overleg met de projectmanagers van een klein onderhoudsplan: er moeten wat palen en balken worden vervangen. Eind van de middag vergader ik met één van onze juristen over een verzoek om extra kosten voor werkzaamheden aan een bovenleiding goed te keuren: wat zijn de kaders en is deze prijs doelmatig?’
‘Vandaag heb ik een compensatiedag van mijn werkbezoek van vorige week. Uitslapen dus! Ik heb dan wel een kantoorbaan, maar ik moet ook weten wat er in de praktijk gebeurt. Eens in de twee maanden ga ik daarom een nacht ‘het veld in’. Niet om uitvoerders te controleren, maar om te horen wat er speelt en hoe de techniek in elkaar steekt. Ik begrijp hierdoor ook beter waar onverwachte kosten vandaan kunnen komen. Het kan zomaar gebeuren dat een onderdeel kapot is of er net anders uitziet dan op de tekening. Die informatie neem ik mee in de volgende kostenraming.
Dit werkbezoek ging het om het vervangen van een portaal over het spoor. Zaterdagavond laat reed ik er heen. Eerst dronk ik een kop koffie met het team en namen we de veiligheidsmaatregelen door, na de laatste trein gingen we op pad en om 4.30 uur waren we klaar. Rond 8 uur lag ik in bed. Best intensief, maar enorm leerzaam en altijd weer gaaf om mee te maken.
Omdat ik vandaag vrij ben mis ik wel het werkoverleg. Één keer in de 6 weken komen cost engineers - in totaal zo’n 40 - samen op het hoofdkantoor voor updates van andere afdelingen. Vaak zijn dit algemene onderwerpen, zoals omgaan met verzoeken om extra uren goed te keuren of bepaalde contracteringen. We maken er meestal iets gezelligs van met koffie en taart of een borrel erna. Volgende keer ben ik er hopelijk weer bij!’
‘De vrijdagochtend blok ik voor het beoordelen van inschrijvingen op aanbestedingen. Voor het plaatsen van nieuwe rijdraden bijvoorbeeld. Zijn de offertes realistisch en conform onze wet- en regelgeving? Het ene aanbod is veel hoger dan de andere, waar zitten die verschillen in? Ook komen er nog wat spoedjes voorbij: of ik een grafiek van een rapportage snel wil toelichten. En iemand heeft vanmiddag een onderhandeling met de aannemer. Kan ik de prijs even controleren?
Ik sluit de week af met een studieblok. Ik volg een deeltijdmaster Financial Decision Making en mag daar een aantal uur per week aan besteden. Voordat ik aan deze opleiding begon, vulde ik de vrijdagmiddag vaak met een cursus over onderhandelen, adviseren, maar ook spoorspecifiek over technische systemen of veiligheid. Toekomstverkenning - het schetsen van toekomstscenario’s - vond ik de leukste. Want niemand weet hoe de wereld er morgen bij ligt, maar als ik toch een aardige voorspellende berekening weet te maken geeft dat een kick. Soms weet ik het effect pas na 10 of 20 jaar, best bizar! Ik sluit mijn inbox en met een biertje in de hand bel ik in met een paar collega’s: geen echte vrijmibo, maar wel gezellig even het weekend inluiden!’
Elke dag vooruit?
Kies voor een carrière bij ProRail.