Het spoor van de toekomst is digitaal

type: Projecten

'Als team ICT maken we het verschil met innovatieve software.'

Innovatieve software

Bekijk: Innovatieve software

Het wordt steeds drukker op het spoor. Vanaf 2030 moet het spoor 30% meer reizigers en 50% meer goederen door Nederland en Europa vervoeren. Dat vraagt om een ‘intelligent’ spoor. De transitie naar een draadloos en seinloos veiligheidssysteem (ERTMS) is een prachtige uitdaging voor ProRail, met een glansrol voor ProRail’s ICT-team. Meer weten? Bekijk de video en lees het verhaal hieronder.

Of ga direct naar vacatures

Mijn team is het technologisch brein achter de overstap

Inge Hofland - manager infradata en geografisch informatiesysteem

'Het mooie aan ICT vind ik dat onze oplossingen niet kant en klaar in de markt liggen. Samen met de business zoeken we naar de slimste manieren om datagedreven werken in te voeren en de organisatie vooruit te helpen. Een mooi voorbeeld is software waarmee ProRail het spoor via algoritmes en sensoring optimaal kan gebruiken. De komst van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) vraagt om een digital twin van het spoor. Daarmee weten we precies waar assets en treinen zich bevinden en kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dit geeft reizigers meer mogelijkheden om de trein te pakken, wat internationaal reizen per spoor steeds vaker een aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig maakt!’

‘De transitie en de ontwikkeling van bijbehorende software als Track Changes gaat sneller door ‘agile’ te werken in multidisciplinaire teams met onder meer developers, testers, analisten en architecten. Dat betekent niet meer eindeloos overleggen en nadenken, maar gewoon beginnen en gaandeweg de plannen bijstellen. Als je elkaar snel kunt vinden is er ruimte voor creativiteit en ontstaan er verrassende innovaties. Geweldig om te zien hoe goed dat al werkt.’

Manager infradata en geografisch informatiesysteem worden? Dit moet je kunnen volgens Inge:

  • Analytisch denken.
  • Verbinden.
  • Richting geven.
  • Sturen op samenwerking met architecten, GIS-consultants en leveranciers.

Zorgen dat de tool voor iedereen goed werkt is een dankbare taak

Kimberly Bisschops - business consultant

‘Ik sla een brug tussen ICT en de eindgebruikers van de Track Changes-software en zorg dat ze elkaar begrijpen. Ik breng in kaart hoe railtechnici te werk gaan en wat ze nodig hebben om datagedreven te kunnen werken. Daarna zorg ik dat die informatie meegaat in het ontwikkelproces van de tool en ik verzamel gebruikersfeedback. Als de tool mede dankzij mijn inbreng goed werkt voor alle partijen, geeft me dat enorm veel voldoening.’

Ik vind het leuk dat ik nu veel beter snap hoe het spoor in elkaar zit. Ik zit veel in de trein en herken van alles: ik weet nu wat een oranje sein betekent en wat er gebeurt bij een wisselstoring.'

Business consultant worden? Dit moet je goed kunnen volgens Kimberly:

  • Analytisch denken.
  • Verbinding leggen tussen operatie en ICT.
  • Communiceren.
  • Bedrijfs- en procesanalyses maken.
  • Werken met agile-methodes als Scrum en SAFe.

Zonder ERTMS kunnen we niet zo veel capaciteit aan

Jeroen van der Zwan - functioneel beheerder

‘Dat de trein ons van A naar B brengt is veel minder vanzelfsprekend dan het klinkt. En dat wordt duidelijk op de afdeling ICT. Mijn taak is bekijken hoe je de juiste technologische oplossingen voor de organisatie realiseert. Dat betekent systemen beheren én sturen op kwaliteit: leveren we de juiste software op? Als we straks meer treinen willen inzetten, hebben we ERTMS nodig. De focus ligt nu op Track Changes, een groot project met veel innovatiekansen: door data met ontwerpinformatie te visualiseren kun je ze niet alleen analyseren, maar ook verbanden zien die eerder niet inzichtelijk waren: heeft de machinist genoeg zicht of zijn er obstakels? Kunnen we straks zonnepanelen op nog te bouwen stationsoverkapping plaatsen of zal er te veel schaduw zijn? Voor dit soort waardevolle inzichten is deze software een mooie fundament.

Innovaties zijn de toekomst en ik hoor bij het team dat ze doorvoert. Het geeft me het gevoel dat ik iets wezenlijks bijdraag. Ook de samenwerking met de operatie is leuk: bij ProRail kun je iets betekenen voor duurzaamheid en de bereikbaarheid van Nederland. Wij maken het verschil. Als de hele transitie veilig en soepel verloopt hebben wij ons doel bereikt!’

Applicatieconsultant worden? Dit moet je kunnen volgens Jeroen:

  • Communiceren.
  • Schakelen tussen ICT, operatie en projectteams.
  • Helikopterview hebben.
  • Verbinen.
  • Regie voeren.
  • Motiveren (liefst met humor!).

Elke dag vooruit?
Kies voor een carrière bij ProRail.