Veelgestelde vragen

Een nieuwe baan is spannend. Logisch dus dat je vragen hebt. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden hem graag voor je.

Asset Control Center

  • Wij hebben een drieploegendienst. De diensten lopen van 7.00 uur tot 15.00 uur, van 15.00 uur tot 23.00 uur en van 23.00 uur tot 7.00 uur. Jij werkt 2 tot 3 weekenden per maand. Je roostertijden zijn 28 dagen van tevoren bekend. Je ontvangt hiervoor een  onregelmatigheidstoeslag, bovenop het bruto maandsalaris. Deze is in juli 2024 verhoogd met 5% en wordt in maart 2025 verhoogd met 1.1% en in september 2025 nog eens keer met 1,2. 

     

  • Het Asset Control Center (ACC) is hét centrale punt binnen de spoorsector waar we onze spoorinfrastructuur (zoals bovenleidingen, tunnels en onderstations) zo goed mogelijk beschikbaar te houden. Wij zorgen ervoor dat treinen veilig en op tijd kunnen blijven rijden. Wat doen we precies:

    Snelle storingsherstel: We pakken storingen efficiënt en doelgericht aan.

    Veilige werkplekken: We geven duidelijke instructies en zorgen voor een veilige omgeving voor iedereen die op of rond het spoor werkt.

    Monitoren en herstellen: We houden de infrastructuur goed in de gaten en herstellen waar nodig.

    Slim plannen: Is direct herstel nodig of kan het later? We maken keuzes die de treinenloop zo min mogelijk verstoren.

    Het ACC werkt vanuit het OCCR, waar alle partners in de spoorsector samenkomen. Zo kunnen we snel schakelen en zorgen dat treinen veilig blijven rijden.

  • Voor elektrotechnicus infra en system operator infra is het belangrijk dat je een opleiding hebt in elektrotechnische richting, op mbo niveau. Maar voor de andere functies is dat geen eis. We hebben medewerkers met allerlei soorten opleidingen en ervaringen. Het is wel handig als je werken in een technische en logistieke omgeving leuk vindt. Maar met onze leuke collega's zal dat zeker gebeuren. 

  • Start je op het Asset Control Center dan word je niet aan je lot overgelaten. Van een serieuze opleiding tot on the job training. Jouw start wordt goed geregeld. 

    Begin je als system operator infra of elektrotechnicus infra, dan begin je zelfs met een betaalde opleiding van 4 tot 12 maanden. 

    Voor de functie coordinator veilig spoor doe je eerst een externe opleiding. Haal je die dan word je 6 maand ingewerkt door een senior collega. 

    Als coordinator herstel infra word je 6 weken ingewerkt en volg je een aantal interne cursussen.

    Word je operationeel manager infra dan word je 6 maanden intensief begeleid en volg je interne cursussen, zowel inhoudelijk als leidinggeven.

     

     

Over ProRail

  • Bij de naam ProRail denken veel mensen in eerste instantie alleen aan treinen. Toch zit het net even anders: we beheren alle spoorwegnetwerken in Nederland. En wist je dat we in Nederland een van de drukste, betrouwbaarste en meest ingenieuze spoorwegnetwerken ter wereld kennen? Hoe fijn is het dan ook dat we kunnen rekenen op onze ruim 5.000 diverse collega’s. Met elkaar houden we 7.000 kilometer spoor – en alles wat erbij komt kijken – veilig en in topconditie. Van mooie stations en een optimale dienstregeling tot goed onderhouden bruggen, tunnels, overgangen, wissels en seinen. Wil je meer weten wat ons bezighoudt? Klik dan hier >

  • Bij ProRail leggen we met zo'n 5.000 medewerkers een puzzel die elke dag verandert. We zijn een organisatie met heel veel verschillende onderdelen, afdelingen en teams. Allemaal hebben we een gezamenlijk doel. Wat we doen, doen we voor de mensen die op ons spoorwegnet vertrouwen voor hun mobiliteit. Wil je meer weten over wie we zijn, klik dan hier >

  • Werken bij ProRail betekent met veel plezier resultaatgericht werken. Ook aan je eigen ontwikkeling. Daarnaast krijg je een goed salaris, een aanvullend keuzebudget, een persoonlijk studiebudget, een thuiswerkvergoeding, reiskosten en nog veel meer. Kijk hier voor al onze arbeidsvoorwaarden en hier voor de cao van ProRail.

  • Het karakteristieke hoofdkantoor van ProRail staat in Utrecht, uiteraard dicht bij het centraal station. Er zijn 4 regiokantoren in ons land: in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle. Verder hebben we 12 verkeersleidingsposten, verspreid door heel Nederland.

  • Je werkt in een team van enthousiaste collega’s, die met lef en plezier elke dag het beste uit zichzelf halen. Daarbij kun je rekenen op veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief. Zodat jij met jouw overstijgende blik en vernieuwingskracht de grootste impact hebt op onze resultaten. En loop je een keer vast of wil je overleggen met collega’s of je leidinggevende? Onze deuren staan altijd openLees meer over onze cultuur >