Ons eerste energieneutrale station is een feit
‘Bij ProRail werk je altijd aan projecten met een duurzaam karakter’
Direct naar de inhoud.
‘Bij ProRail werk je altijd aan projecten met een duurzaam karakter’
Op Delft Campus staat ons eerste energieneutrale station. Die staat er niet voor niets, want in 2030 wil ProRail net zoveel energie opwekken als verbruiken. Op onze duurzame projecten kan je in heel veel verschillende rollen een belangrijke bijdrage leveren; van de eerste schets op papier tot het opstellen van de contracten en het begeleiden van de bouw. Meer weten? Bekijk de video en lees het verhaal hieronder.
Of ga direct naar vacaturesMijn rol stopt niet bij het ontwerp
‘Het leuke aan mijn rol is dat ik echt in elke fase betrokken ben; van het eerste idee op papier tot de laatste steen. In 7 jaar tijd zie je ‘je kind’ dan echt uitgroeien. In dit geval begon dat met een open vraag van de Gemeente Delft. Ze wilden “iets bijzonders” met het station. Samen met een team van externe architecten en engineers zijn we met het idee voor een energieneutraal station gekomen.’
‘Dan begint het pas, want hoe ziet zo’n station er dan uit? Iedereen vindt daar wel iets van. Het is aan mij om al die eisen en wensen te trechteren en toetsen gedurende het hele project. Kloppen de tekeningen van de architect met de wensen van de klant? Staat alles goed in het aanbestedingsdossier? Wordt er niet afgeweken van het ontwerp tijdens de bouw? Na jaren hard werken, loop je ineens onder die enorme kap die 7 jaar geleden als schets op je bureau lag. Geweldig, tastbaarder wordt het niet!’
Soms moet je het wiel opnieuw uitvinden
‘Bij ProRail kan ik mijn skills inzetten op duurzame projecten. Delft Campus was een extra bijzonder project. De afgelopen zeven jaar ben ik in elke fase aangehaakt om contracten op te stellen tussen ProRail en alle betrokken partijen. Wat gaan we bouwen? Wat doen we als er iets tegenzit? Met welke onvoorziene omstandigheden moeten we rekening houden en wie is er wanneer aansprakelijk?’
‘Normaal kost het alleen geld om een project te onderhouden, maar we hebben nu eigenlijk een soort energiebedrijf gebouwd. Dat betekent dat er nog veel meer zaken vastgelegd moeten worden. Waar gaat de stroom van de zonnepanelen naartoe? Wie wordt eigenaar en beheerder van het geheel? Soms betekent dat wel dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar dat maakt mijn werk juist uitdagend.’
Ik zorg dat iedereen elkaar begrijpt
‘Als ik vertel over mijn baan bij ProRail denken veel mensen dat ik met het spoor bezig ben, maar mijn werk is juist echt mensenwerk. Eigenlijk ben ik het cement tussen de verschillende lagen. Ik zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant opstaan en dat iedereen tevreden is. Dat begint met het checken, en soms ook wijzigen, van het bestemmingsplan.’
‘Ik heb een geweldig team aan vakspecialisten. Zij voeren allerlei onderzoeken uit voordat er gebouwd kan worden. Bijvoorbeeld op het gebied van archeologie en kabels en leidingen. Ik schakel veel met Jordy, de rail systems engineer, en koppel hem aan de juiste mensen, zodat hij iedereen kan meenemen in zijn plannen. Als er eenmaal gebouwd gaat worden, dan is het aan mij om de binnenwereld (de aannemers) en de buitenwereld (de gemeente) met elkaar te verbinden. De binnenwereld wil vooral stenen stapelen. De buitenwereld wil iets nieuws en unieks creëren. Ik zorg dat ze elkaar begrijpen.’
Ik breng alle plannen letterlijk tot leven
‘Als bouwmanager ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van een project. Ik zorg dat alles wat de rail systems engineer Jordy en zijn team hebben bedacht ook echt gebouwd wordt. Bij zo’n groot project ben ik minstens een jaar bezig met de voorbereiding voordat er echt gebouwd wordt. Samen met de aannemer kijk ik hoe het project gerealiseerd kan worden. We stellen het team samen, maar ook buiten zijn we een jaar bezig geweest met de voorbereiding.’
‘Natuurlijk is het heerlijk om dan na een jaar van voorbereiding aan de slag te gaan met de daadwerkelijke bouw. Ik besef maar al te goed dat elke schakel onmisbaar is, anders heb ik niks om te bouwen. Zonder het technische plan van Jordy kan ik bijvoorbeeld nooit beginnen met bouwen. Op zo’n project kunnen we echt allemaal doen waar we goed in zijn.’
Elke dag vooruit?
Kies voor een carrière bij ProRail.