Een traineeship waarbij de focus ligt op persoonlijke ontwikkeling, het ontdekken van de organisatie én waar je bijdraagt aan een duurzamer Nederland. Dat zocht Valerie na haar studie Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven. Ze vond het bij ProRail. Nu is ze werkzaam als technisch trainee. “Je bent ongeveer een dag in de week bezig met je persoonlijke ontwikkeling. Dat je die mogelijkheid krijgt is natuurlijk te gek.”
De ideale plek
In 2022 studeerde Valerie af als Technisch Bedrijfskundige, waarna ze op zoek ging naar een traineeship. “Uit ervaring weet ik dat ik niet in een commerciële omgeving pas. Ik vind dat gewoon minder leuk. Duurzaamheid vind ik heel belangrijk. Je draagt dan bij aan een mooiere wereld. Voor mijn studie deed ik een workshop met de NS, en dat vond ik heel interessant. Op die manier kwam ik in aanraking met ProRail. Je krijgt bij ProRail heel veel verantwoordelijkheid, waar je veel van leert. Dat betekent niet dat je er alleen voor staat. Je kunt altijd terecht bij je mede-trainees, collega’s of managers.”
De combinatie tussen het opdoen van werkervaring en het werken aan je persoonlijke ontwikkeling vind ik heel tof.
Het bedrijf leren kennen
Het grote verschil tussen een traineeship en een startersfunctie? De mogelijkheid om op meerdere afdelingen mee te werken, volgens Valerie. “Als trainee krijg ik de mogelijkheid om uit te zoeken wat ik wil voor de toekomst. Bij ProRail bestaat je traineeship uit 3 opdrachten van 8 maanden. De eerste opdracht wordt voor je bepaald en de volgende 2 bepaal je zelf, in overleg. Daardoor heb je de regie over je traineeship. De kans is dan ook groot dat deze opdrachten op verschillende afdelingen zijn. Daardoor ervaar je verschillende werkwijzen binnen verschillende afdelingen. Dat is natuurlijk enorm leerzaam. Bij een startersfunctie zit dat anders. Natuurlijk kun je dan wel kijken naar en werken met andere afdelingen, maar je hebt dan wel een vaste functie op een vaste afdeling.”
Meten is weten
Valerie is momenteel bezig met haar eerste opdracht, namelijk de aanpak van trillingen in het spoor. “Ik hou me bezig met een programma dat onderzoek doet naar spoortrillingen. Dat doe ik natuurlijk niet alleen, maar met een groot team van specialisten. Het onderzoek dat we doen is heel belangrijk. Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Door bijvoorbeeld passerende treinen of werkzaamheden aan het spoor. Dat kan voor mensen die dichtbij het spoor wonen heel vervelend zijn. Dat willen we natuurlijk graag aanpakken. Daarom onderzoeken we of we de trillingen kunnen verminderen. Bijvoorbeeld door Under Sleeper Pads en ShimLifts te plaatsen. Under Sleeper Pads zijn een soort rubberen kussens die onder betonnen dwarsliggers liggen, een soort schokdempers. ShimLifts zorgen ervoor dat het spoor recht blijft liggen, wat ervoor zorgt dat er minder onderhoud nodig is én dat het spoor minder trilt. Maar meten is weten, dus daarom meten we op verschillende plekken of dit een oplossing is.”
Elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Kijk op de website voor een vacature bij jou in de buurt.