Pieter van der Hulst

Categorie: ICT

type: Het werk van...

“Zonder werkende software en goede samenwerking zou er geen reisinformatie zijn.” Pieter is servicemanager op de afdeling IT4OT (Operational Technology). Hiervoor werkte hij 17 jaar voor het Belgische leger. Hij nam de ervaring die hij daar heeft opgedaan mee naar ProRail. 


De ervaring van het leger 


Zijn ervaring gaf hem een scherp oog voor verbeteringen en het leiderschap om veranderingen door te voeren. Na defensie heeft Pieter 1 jaar voor een document management systeem gewerkt als projectmanager. Hier heeft hij veel geleerd over veel soorten software. Nu is hij service manager en werkt hij met systemen die je niet dagelijks ziet, maar die wel belangrijk zijn voor de reisinformatie op stations. Deze afdeling bij Prorail zorgt ervoor dat informatietechnologie (IT) en operationele systemen (OT). Denk hierbij aan de reisinformatieborden, klokken en omroepen op de stations. Zonder werkende software en goede samenwerking zou er geen reisinformatie zijn.

De dagelijkse taken


Elke dag ziet er anders uit voor Pieter. "Ik los een aantal uren per week storingen op. Dit kan van alles zijn. Borden die uitvallen of poorten die niet goed werken. Het klinkt misschien simpel, maar er komt veel techniek bij kijken. Ik log in op de systemen, doe een IP-check en controleer of de gegevens kloppen. Soms moet ik zelfs netwerkproblemen oplossen."


Een van zijn grootste projecten was het ontwikkelen van toegang op afstand voor de omroepsystemen van stations. “Vroeger moest er altijd iemand naar de plaats van de storing aan een omroepsysteem toe om het op te lossen. Nu kan dat op afstand.” Dit was een groot project dat een jaar duurde, maar het resultaat maakt een groot verschil.

Samenwerken in een klein team


Pieter werkt in een klein, hecht team. “We zijn met vier man. Iedereen heeft zijn eigen vakkennis, maar we werken veel samen. Toch gaat samenwerken niet altijd vanzelf. We zijn een vrij nieuwe afdeling en soms is het lastig om duidelijk te maken wat andere teams van ons kunnen verwachten en wat wij van hen nodig hebben.” Hij vindt dat er binnen ProRail veel langs elkaar heen wordt gewerkt. Zijn missie is om daar verbetering in te brengen.


De toekomst van Pieter bij ProRail


Pieter ziet zichzelf in de toekomst in een andere rol. “Mijn doel is om mijn functie overbodig te maken. Als alle processen goed zijn geautomatiseerd en de systemen optimaal blijven werken, heb je mij niet meer nodig. Wat ik dan ga doen? Dat weet ik nog niet. Binnen ProRail zijn genoeg doorgroeimogelijkheden.”

Wil je net als Pieter elke dag vooruit? Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt en maak deel uit van ons team.