Een baan waarbij je, voor je werkdag begint, nooit kunt voorspellen wat je die dag gaat doen. Zo kun je het werk bij de afdeling Incidentenbestrijding omschrijven. Joost werkt als operationeel manager én algemeen leider voor ProRail. Daardoor weet hij veel van het werk als incidentenbestrijder. ‘Het leukst aan mijn werk vind ik dat wij, als team, écht de touwtjes in handen hebben bij een incident. We verhelpen incidenten zo snel mogelijk, zodat we de vertraging zo kort mogelijk kunnen houden.’
Een carrière op het spoor
Joost werkte, voor hij bij ProRail kwam werken, voor NS. Dit deed hij zo’n 6 jaar. Zo’n 10 jaar geleden maakte hij de overstap naar ProRail. ‘In 2013 ging ik bij ProRail aan de slag als algemeen leider bij de afdeling Incidentenbestrijding. Als algemeen leider ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van een incident op en rond het spoor. Ik heb dan de leiding over het incident en ik moet ervoor zorgen dat het incident zo snel en zo efficiënt mogelijk afgehandeld wordt, om het treinverkeer zo snel mogelijk weer te kunnen laten rijden. Ook zorg je er onder andere voor dat de hulpdiensten, de politie, brandweer en ambulance, bij een incident veilig hun werk kunnen doen.’ Toch komen incidentenbestrijders niet alleen in actie bij incidenten. ‘Preventie wordt ook een steeds belangrijker onderwerp binnen onze afdeling. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er minder incidenten gebeuren? En wat kunnen we leren van voorgaande incidenten?’
Joost’ werk als operationeel manager
Joost heeft sinds vorig jaar een combinatiefunctie, waarbij hij 60 procent van de tijd werkt als operationeel manager, en 40 procent als algemeen leider. ‘Tijdens een gesprek met mijn manager vroeg ik of ik de opleiding tot operationeel manager mocht volgen. En dat mocht! Op 30 maart 2022 behaalde ik mijn diploma. Ik viel toen wel eens diensten in als operationeel manager, maar het was nog niet standaard dat dat ook mijn functie was. In september 2022 kwam er een vacature online voor operationeel manager. Dat is eigenlijk een fulltime functie, maar het werk buiten, als algemeen leider, vond ik ook nog steeds heel leuk. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ik heb gesolliciteerd. Sinds 1 oktober heb ik een combifunctie.’ Als operationeel manager werkt Joost op het OCCR, het Operationeel Controle Centrum Rail. ‘Een operationeel manager stuurt alle incidentenbestrijders buiten en de meldkamerspoormedewerkers binnen aan. We hebben bijvoorbeeld als doel om, in het geval van een incident, alle mensen binnen 60 minuten geëvacueerd te hebben. Als operationeel manager monitor je dat en je stuurt bij waar nodig. Daarnaast zorgen we voor de nazorg bij een heftig incident.’ Dat maakt dat Joost op het ene moment, als algemeen leider, aangestuurd wordt door een operationeel manager, en op het andere moment is hij zélf operationeel manager en stuurt hij algemeen leiders aan. ‘Ik merk dat het heel fijn is om in beide rollen ervaring te hebben. Ik kan mijn ervaring als algemeen leider inzetten als operationeel manager en andersom.’
Heavy lift projecten
Naast vader van 2 lieve kinderen, bijna-echtgenoot van zijn vriendin, algemeen leider en operationeel manager, is Joost ook administrateur voor het bedrijf dat hij samen met zijn zwager heeft. Zij runnen samen een kraan- en transportservicesbedrijf. ‘We werken voor grote opdrachtgevers over heel de wereld. Frankrijk, Duitsland, maar bijvoorbeeld ook Caribisch gebied. Opdrachtgevers komen met ons in contact als zij een kraanmachinist of chauffeur nodig hebben voor bijvoorbeeld het bouwen van windturbines. Wij zorgen er dan voor dat deze mensen aan de slag gaan voor onze opdrachtgevers. Sinds 1 januari 2021 werken we hard aan het bedrijf. Ik ben ongeveer 1 dag in de week bezig met het werk als administrateur, en dat past prima naast mijn werk bij ProRail. Ik werk bij ProRail namelijk in een 24/7-rooster, wat zorgt voor een hele hoop vrijheid.’
Wil je ook elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt.