Zonder elektriciteit rijdt er geen trein. Daarom bewaken en beheren de mannen én vrouw op het OBI (Operationeel Besturingscentrum Infra) 24 uur per dag de energievoorziening op en rond het spoor. Voor je aan de slag mag als bedrijfsvoerder energievoorziening, moet je eerst voor de opleiding slagen. Jan volgt deze opleiding momenteel, samen met 3 collega’s. ‘Van baan veranderen is altijd spannend, maar ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt om bij ProRail aan de slag te gaan. Eigenlijk kun je wel stellen dat dit mijn droombaan is.’
LinkedIn-bericht
Jan is, nadat hij de MTS (nu mbo niveau 4 techniek) afrondde, aan de slag gegaan als servicemonteur. 25 jaar reed hij stad en land af voor het repareren van kassa’s. Daarna deed hij dit een jaar voor gokautomaten. ‘Dat is een heel andere business. Op de MTS deed ik de opleiding energietechniek. Tijdens de opleiding moest ik een stage doen, maar tijdens mijn stage kreeg ik al een vast contract aangeboden. Zo ben ik servicemonteur geworden. Dit deed ik zo’n 26 jaar, tot ik een bericht kreeg via LinkedIn, van Florian van Koningsbruggen. Hij was toen nog searcher bij ProRail. Hij vroeg me of ik interesse had in de functie van bedrijfsvoerder energievoorziening. Ik heb de vacaturetekst toen goed doorgelezen, we hebben een telefonisch gesprek gehad waarin ik hem vragen kon stellen, en naar aanleiding daarvan heb ik gesolliciteerd. Ik ben hem nog altijd dankbaar dat hij mij benaderd heeft. Het was echt een goede keuze om voor ProRail te gaan werken.’
Terug de schoolbanken in
Sinds 3 april volgt Jan de opleiding tot bedrijfsvoerder energievoorziening. Deze opleiding volgt hij hoofdzakelijk in het Railcenter in Amersfoort. De opleiding duurt een jaar, maar het is niet erg als je iets langer over de opleiding doet. Je kunt hem ook sneller afronden, bijvoorbeeld wanneer je al veel werkervaring hebt. ‘Je moet weten hoe elektriciteit werkt en welke gevaren erbij komen kijken. Het is een heel verantwoordelijke functie die je hebt. Ik had dan geen ervaring met hoogspanning, maar dat is niet erg. Elektriciteit werkt hetzelfde, of je nu werkt met 220 Volt, of met 1500.’ Tijdens de opleiding leer je alles over de energievoorziening op en rond het spoor. ‘De eerste week kregen we de cursus ‘Van ballast tot bovenleiding’, waar je leert hoe een trein precies rijdt en wat hiervoor nodig is. Daarna leer je alle systemen kennen die een bedrijfsvoerder energievoorziening nodig heeft, zoals het systeem waarin we een melding krijgen als er spanning of een hele groep wegvalt.’
Meedraaien op het OBI
De afgelopen maand draaide hij, eerder dan gebruikelijk wegens de zomervakantie, mee op het OBI. ‘Onze opleider is momenteel op vakantie, en daarom is besloten dat wij, tijdens zijn vakantie, vast mogen meekijken op het OBI. En vind ik onwijs leuk! Je komt hierdoor alvast in aanraking met echte situaties. Zo liep ik pasgeleden mee toen er een brand was uitgebroken in de trein. Dan volgen wij de procedure ‘ruim uitschakelen’. Dat betekent dat we de elektriciteit rondom deze trein uitzetten, zodat de brand niet verergerd. Je hoopt natuurlijk dat je zulke incidenten zo min mogelijk meemaakt, maar het was voor ons onwijs leerzaam. Net als deze hele periode. Je komt in situaties terecht waar je tijdens je opleiding, zelfs in de eerste 3 maanden, al veel over hebt gehoord. Daarnaast leer je veel van de collega’s waarbij je meekijkt. Op het OBI zit ik enorm goed op mijn plek. Spijt heb ik nog geen moment gehad.’