Als bedrijfsvoerder energievoorziening is het belangrijk dat je verstand hebt van elektrotechniek. De verantwoordelijkheid die je hebt is dan ook groot. Heel groot. Emanuel is, samen met Jan en Marek, in opleiding tot bedrijfsvoerder energievoorziening. En verstand van elektrotechniek had hij zeker. Voor hij bij ProRail kwam werken, was hij elektromonteur bij een spoorbedrijf. Hij had toen al regelmatig contact met zijn collega’s van nu. ‘Tijdens mijn werk als elektromonteur moest ik wel eens het spoor op, omdat er bijvoorbeeld een kapotte trein stond. Dan belde ik onder andere met de treinverkeersleiders van ProRail. Dus toen ik op zoek ging naar meer uitdaging en verantwoordelijkheid, dacht ik al snel aan ProRail. En ik heb het hier absoluut gevonden.’
Oeganda
Emanuel is geboren in Oeganda. In 2006 verhuisde hij, samen met zijn moeder, naar Nederland. ‘Ik heb het geluk dat ik me makkelijk aanpas aan de situatie, maar een heel nieuwe taal leren is altijd lastig. Er wordt met name Engels gesproken in Oeganda, maar ook Swahili. Beide talen lijken niet op het Nederlands, dus dat maakt het extra uitdagend. Dat ik geen Nederlands sprak, maakte het ook op school lastig. Ik ben begonnen met het halen van een mbo-opleiding op niveau 2. Bij mij vorige werkgever behaalde ik mijn mbo-opleiding op niveau 3. Deze opleiding rondde ik nog niet zo lang geleden af, dus ik zat nog redelijk in het schoolritme. Ik zocht naar meer verantwoordelijkheid en meer uitdaging, en dat is wat de opleiding tot bedrijfsvoerder energievoorziening mij biedt. Mijn ervaring, die ik buiten opdeed, komt goed van pas bij deze opleiding. Maar wat ik vooral wil benadrukken: haal altijd het beste uit jezelf. En twijfel je of je de opleiding tot bedrijfsvoerder energievoorziening aankan? Probeer het. Iedereen binnen ProRail helpt je graag.’
Impact maken
Een nieuwe baan zoeken is natuurlijk altijd spannend. Daarom maakte ook Emanuel niet zomaar de overstap. ‘Nadat ik had gesolliciteerd, werd ik gebeld door iemand van ProRail. Ik heb een dagje meegekeken op het OCCR, het Operationeel Controle Centrum Rail, van ProRail. Het kan natuurlijk zo zijn dat de functie eigenlijk niet is wat je zoekt.’ Maar dat was bij Emanuel niet het geval. ‘Het OCCR is eigenlijk een grote zaal, waar veel mensen aan het werk zijn met een operationele functie. Het OBI, het Operationeel Besturingscentrum Infra, is daar onderdeel van. Toen ik hier binnenliep, was ik direct verkocht. Je maakt hier echt impact, want je draagt bij aan het mogelijk maken van treinverkeer. Hoe vet is dat?’
Familie
De sfeer op het OBI is vooral gezellig en gemoedelijk. Het team kun je vooral omschrijven als een bonusfamilie, volgens Emanuel. En dat moet ook wel, in zo’n belangrijke functie als deze. ‘Op het OBI zijn we een team, en zo voelt het ook echt. Ik werd met open armen ontvangen. Op het OBI wordt dag en nacht gewerkt, en het kan zijn dat je je collega’s heel vaak ziet, of juist dat je ze een tijdje niet hebt gezien. Gelukkig is er, op rustige momenten, altijd tijd voor een praatje. Het werk op het OBI gaat altijd door. Het is dus mogelijk dat je ingedeeld wordt op feestdagen. Dan vier je bijvoorbeeld Kerst met je collega’s. Maar daarvoor krijg je heel veel vrijheid terug. Je weet maanden van tevoren al wanneer je dienst hebt en je bent vrij wanneer anderen dat niet zijn.’