Het begon met een traineeship. Anna Veit ging in 2015 aan de slag bij ProRail en is sinds oktober 2020 manager van de verkeersleidingspost in Alkmaar. “Het is een operationele functie. Je hebt soms geen idee wat je te wachten staat. Daar moet je tegen kunnen.”
Wat de verkeerstoren in de luchtvaart is, is de treinverkeersleidingspost bij ProRail. Vanuit daar rijden de treinen. Het kloppende en soms bonkende ProRailhart, ook in Alkmaar. Er werken zo’n 50 mensen. De collegialiteit is groot.
“Ik ben eindverantwoordelijk voor het team én het operationele resultaat. Een nieuw IT-systeem dat ingevoerd wordt, zijn we daarop voorbereid? Welke leerpunten kunnen we halen uit een rapport van een veiligheidsincident? En hebben we over zes maanden wel voldoende bezetting? Ook hr-werkzaamheden zijn onderdeel van mijn dagelijkse taken.”
Kerst op de post
“De treinverkeersleiders laten de treinen rijden. Daarnaast werken operationele managers en teammanagers op de verkeersleidingspost, aan wie ik dan weer leiding geef. Toch is er weinig gevoel van hiërarchie. We doen het hier echt samen. Het zorg-voor-elkaar-gehalte is groot. Dat is ook niet zo gek, want er wordt onregelmatig gewerkt en de treinen moeten altijd rijden. Dus ook met kerst, dat vier je dan met collega’s op de verkeersleidingspost.”
Anna heeft een internationale achtergrond. Vanuit Duitsland kwam ze terecht in Nederland. “Dat mijn werk bijdraagt aan de maatschappij en een duurzame wereld vind ik belangrijk. Zo ben ik bij ProRail gekomen, waar ik een traineeship heb gedaan. Een mooie kans. ProRail zorgde voor de juiste begeleiding en een goed begin van mijn carrière. Maar het is echt aan jezelf om er wat van te maken. Na het traineeship moest ik gewoon solliciteren op een baan. Ik stel vragen en toon ambitie, dan gaan deuren open.”
Grote glimlach
“Wat ik verder zo leuk vind aan mijn baan? Dat het ontzettend dynamisch is. Ook voor mij als manager. Bij een verstoring moet er van alles gebeuren. Goed en snel. Als de treinen rijden zoals ze moeten, dan is het rustig op de werkvloer. Dan is er ook tijd voor persoonlijke verhalen. Ik wil als manager vertrouwen geven aan mijn mensen. En dat werkt goed, want zij weten het vaak beter dan ik. Regelmatig vertrek ik met een grote glimlach naar huis.”
Anna ziet geen beren op de weg. Ze zit goed op haar plek in Alkmaar. Dat betekent niet dat er geen wensen zijn. “Aan de ene kant willen we dat verkeersleidingsposten in Nederland zoveel mogelijk hetzelfde beleid hebben. Maar elke locatie heeft bijzonderheden. 12 verkeersleidingsposten op 1 lijn krijgen, dat is best een uitdaging.”
Innovatiever, sneller en transparanter
Ontwikkeling is belangrijk. Ook bij ProRail. “ProRail mag ook innovatiever, sneller en transparanter worden. Kansen zien én pakken. Dat begint ook bij jezelf. Zo werken we hier in Alkmaar met zelfroosteren. De collega’s bepalen met elkaar wie welke diensten draait. Zo komt ons rooster tot stand, waarbij de personeelsplanner nog wel even meekijkt. Dat zorgt voor een goede werk-privébalans bij de collega’s én voor een efficiënte inzet van personeel. Dat vind ik een mooi voorbeeld van innovatie.”