Dankzij de onregelmatige diensten heb je nooit meer zo’n maandaggevoel. En het voordeel van de onregelmatigheid is ook dat je er een mooie vergoeding voor krijgt. Is toch een mooi extraatje. Heb je middag-/avonddienst, dan heb je er al een hele dag opzitten voordat je op je werk bent. Geeft voor je gevoel meer vrije tijd en van sleur is dan ook echt geen sprake. We werken met vaste roosters, die wel altijd de mogelijkheid geven om te ruilen met een collega.

Doordat we zoveel uren, waarvan ook avonden en nachten, met elkaar doorbrengen, leren we elkaar goed kennen. Zo weten we dus ook goed wat de ander prettig vindt en hoe je elkaar het beste aanspreekt. De ene keer lachen we hard met elkaar, de andere keer zijn we heel serieus aan het werk. Zolang de treinen maar veilig rijden.

Je hebt intercity’s en hogesnelheidstreinen

Waar op de reguliere verkeersleidingsposten het soms ook even rustig kan zijn, blijft in Zwijndrecht de telefoon rinkelen. Op dit grootste emplacement tussen Barendrecht en Zwijndrecht lopen 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen. Het is dé schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. Niet zo gek dat je daar veel dingen tegelijk op je bord hebt liggen. Er spelen vele belangen en er zijn veel partijen betrokken bij je werk als Treinverkeersleider hier. Het gaat om miljoenen aan goederen en regelmatig heb je ook te maken met gevaarlijke stoffen. Zo kan het kleinste probleem ineens een complexe uitdaging zijn. Om nog maar te zwijgen over het grote economische belang dat speelt.

Werken op Kijfhoek: dat is pas afwisselend!

Werken op Kijfhoek betekent ad hoc reageren, want lang niet alles is gepland. Waar de andere verkeersleidingsposten te maken hebben met de treindienstregeling, gelden hier hele andere regels. De ene keer ben je wagens aan het sorteren en zijn er veel lijnen die je tegelijk in de gaten moet houden. Je zit niet vast aan vaste perrons en tijden, dus kunt als eigen baas de handigste en veiligste routes bedenken. Je lost dus veel zelf op. Het is de kunst om met meerdere dingen tegelijk om te gaan. Zo heb je wel eens 4 processen door elkaar heen lopen. Alles moet soepel naast elkaar lopen om vertragingen en onveiligheden te voorkomen.

De havens brengen veel dynamiek. De weersomstandigheden spelen hier namelijk mee. Is er storm, dan gaan de terminals dicht. Zodra die weer opengaan, dan moet alles wat staat te wachten zo vlot mogelijk vervoerd worden. Dan heb je het ineens heel druk. Kortom; de term dynamisch krijgt hier een hele echte betekenis!