Van profvoetballer naar bouwmanager bij ProRail

Hoe het balletje ging rollen, is een mooi verhaal. Oscar Wilffert is nu bouwmanager bij ProRail en nog steeds semiprof bij de Koninklijke HFC, maar zijn leven stond van zijn negende tot zijn eenentwintigste volledig in het teken van voetbal. Na twaalf jaar liet hij de profwereld achter zich en maakte hij de transfer naar het spoor.

Voetbaltalent

Oscar was van jongs af aan al op het voetbalveld te vinden. Als jong talent stroomde hij via VV Assendelft en Stormvogels Telstar door naar het profvoetbal bij AZ. Hij was toen vijftien jaar en nog volop in de groei. Oscar: “Het was een pittige tijd. Ik werd elke dag om zeven uur opgehaald met het AZ-busje en kwam ’s avonds om half zes weer thuis. Mijn leven bestond uit m’n VWO-diploma halen en daarnaast keihard en vaak trainen.”

Uitdagingen

Dat Oscar in één jaar tijd bijna twintig centimeter groeide maakte het er niet makkelijker op. “Ik had veel groeipijnen en moest zo’n drie maanden individueel trainen met de fysiotherapeut. De laatste maanden van het seizoen kon ik weer meespelen, maar toch kreeg ik te horen dat AZ niet verder met mij wilde. Dat was een klap in mijn gezicht.” Gelukkig kwamen er andere clubs op zijn pad. ‘Van HFC Haarlem ging ik naar FC Volendam. Ik voetbalde op mijn achttiende in de Keuken Kampioen Divisie (KKD), voorheen de Jupiler League, met een contract voor veertig uur in de week. Dat is voor die leeftijd heel mooi, maar ik moest me nog bewijzen”, vertelt Oscar.

Student in de KKD

Ondertussen studeerde hij ook bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Die combinatie was niet vol te houden, dus startte hij een HBO-deeltijdopleiding via de Vereniging voor Contractspelers van de Keuken Kampioen Divisie en de Eredivisie. Na twee seizoenen eindigde Oscars contract in Volendam en was hij bijna klaar met zijn studie. “Ik kon kiezen: verhuizen naar geïnteresseerde clubs in het oosten van het land of een niveautje lager voetballen. Semiprofessioneel, maar dan was er wel ruimte voor een andere carrière. Ik koos het laatste.”

Pier Eringa

Iets anders gaan doen als heel je leven al de focus op voetbal ligt, is een uitdaging. Maar die ging Oscar graag aan. Dankzij zijn afstudeeronderzoek kwam ProRail indirect in beeld. “Ik hield een interview met Pier Eringa, voormalig CEO van ProRail, maar vooral vanwege zijn werk voor de KNVB. Hij reageerde heel snel en enthousiast, dus werd ik uitgenodigd op De Inktpot, het hoofdkantoor van ProRail.” Pier sloot het gesprek af met: ‘En wat ga je doen na je opleiding? Bij ProRail is er veel te doen en er zijn talloze functies.’

Uit de comfort zone

Die woorden bleven in Oscars hoofd hangen. Dus ging hij ervoor en reageerde op een functie voor bouwadministrateur, de ondersteunende functie van de bouwmanager. “Ik reisde naar het kantoor in Amsterdam, met prachtig uitzicht over het IJ, en kreeg er meteen een goed gevoel bij. Ik zei tegen mezelf: ‘Stap eens uit die comfort zone!’ Ik kreeg de baan en heb toen een jaar als bouwadministrateur gewerkt.”

Van juniorenprogramma naar bouwmanager

Vanuit die functie solliciteerde Oscar op het juniorenprogramma van bouwmanager en daar zit hij nu anderhalf jaar. “Als ik het bedrijf ProRail zie, zie ik zoveel mogelijkheden en stappen die ik kan doorlopen. Ik wil altijd kunnen groeien en dat kan hier. Ik wil er graag een bestuurskundige functie bekleden, maar misschien kom ik onderweg iets heel anders interessants tegen. Op korte termijn focus ik me op het halen van mijn universitaire studie, die ik sinds februari volg.”

Hoogtepunten

Oscar werkt aan verschillende opdrachten op en rond het spoor. Van perronvervanging, het aanbrengen van damwanden en het vervangen van rijdraden in de bovenleiding tot aan grote buitendienststellingen. “Dat zijn de hoogtepunten! Zoals het inschuiven van de fietstunnel bij Amersfoort.” Bouwmanagers stellen samen met hun aannemers globale planningen op voor grote projecten, maar de planningen van een buitendienststelling zijn op de minuut nauwkeurig. “Het is echt heel tof om te zien hoe de aannemer daarmee aan de slag gaat, want je bent jaren bezig met plannen, controleren en de contracten op orde maken. En dan gebeurt het echt! In 52 uur is de klus geklaard. Echt magisch!”