Station en stationsgebied Driebergen-Zeist geheel vernieuwd

Op 2 maart 2020 is het geheel vernieuwde station en stationsgebied Driebergen-Zeist in dienst gegaan! Voordat het zover was, is hier heel wat werk aan vooraf gegaan.

Wat is er allemaal gebouwd en veranderd sinds de start van de bouw begin 2017? De beide overwegen zijn verwijderd, er is een nieuw busstation gebouwd en er is een onderdoorgang voor het verkeer en een inhaalvoorziening voor treinen gerealiseerd. Het nieuwe station heeft een fietsenkelder gekregen met plaats voor 3400 fietsen. Vanuit de fietsenstalling kom je als je naar de trein gaat, uit op een eilandperron. Er is een parkeergarage voor ruim 600 auto’s gebouwd en een brug voor fietsers en voetgangers. Voor wie even moet wachten is er op het verdiepte stationsplein de Huiskamer: een prettige ruimte waar koffie en versnaperingen te verkrijgen zijn.

Zicht op de omgeving

Het landgoedstation Driebergen-Zeist is volledig opgenomen in de groene stationsomgeving. Diverse voorzieningen bevinden zich onder de sporen, zoals een verdiept stationsplein. Vanaf het perron hebben reizigers hierdoor een goed zicht op de omgeving. De monumentale zichtlijnen, die horen bij de Engelse landschapsstijl in het gebied, blijven hierdoor behouden. Ook is een deel van de monumentale perronkap gerenoveerd, herplaatst en uitgebreid met een modern deel.

Slimme fasering

Samen met aannemer BAM hebben ProRail en haar ingenieursbureau Arcadis een slimme fasering bedacht, waardoor er zo efficiënt mogelijk is gewerkt met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Werkzaamheden waarvoor het spoor buiten dienst moest, zijn samengevoegd in een 16-daagse en 9-daagse treinvrije periode. In de 16-daagse treinvrije periode is in de zomer van 2018 het eerste spoordek van 140 meter, dat 3300 ton woog, op zijn plek geschoven over een lengte van 170 meter, het langste spoordek dat ooit in Nederland is ingeschoven. Hierdoor kon halverwege de bouw de onderdoorgang Hoofdstraat al in dienst gaan. Op die manier hoefde het verkeer niet meer te wachten voor de overweg. Eind 2019 zijn alle vier de rijbanen in dienst gegaan, was de onderdoorgang af en het fileprobleem tussen Driebergen en Zeist definitief verleden tijd. Inmiddels is het project overgedragen aan de beheerders. In juni 2020 worden de laatste restpuntjes opgelost en dan is het echt helemaal klaar!

Meewerken aan de verbetering van het spoor en de stations

Ben jij degene die binnen ProRail zaken verder verbindt, verbetert en verduurzaamt? Zie jij jezelf wel werken aan duurzame verbeteringen op en rondom ons spoor? Check onze vacatures hier of stel een Job Alert in om op de hoogte te blijven van jouw mogelijkheden! Want wij staan open voor aanpakkers die initiatief nemen.