Pro samen ontdekken

We willen meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor en tegelijkertijd het aantal vertragingen terugdringen. Om dit waar te maken werken we onder andere aan het terugdringen van het aantal storingen. Thuis stoort je verwarmingsketel misschien eens per tien jaar. Intensief gebruikte systemen in het spoor storen minder vaak, maar doordat we er zoveel van hebben (vele duizenden), zijn er iedere dag storingen. Welk systeem gaat vandaag storen, en welke morgen? Als we de conditie van spoor, wissels en seinen continu zouden monitoren, worden veel vertragingen voorkomen. Hoe doen we dat op een slimme, kostenefficiënte manier?

Reizigerstrein als meettrein

Speciale meettreinen meten ieder stukje spoor ongeveer twee keer per jaar. De inzet van deze meettreinen is kostbaar en de ritten zijn soms moeilijk te plannen tussen de reguliere treinen door. Ondertussen zijn sensoren steeds nauwkeuriger, kleiner en betaalbaarder geworden. Daarom is het idee ontstaan sensoren te monteren op reizigerstreinen, die dan tijdens hun dagelijkse ritten ook direct het spoor meten. Een reizigerstrein als meettrein!

Samen ontdekken

ProRail heeft het meeste baat bij sensoren op reizigerstreinen die het spoor meten, maar heeft helaas zelf geen treinen. Gelukkig werken NS en ProRail op vele vlakken samen, ook op het gebied van datagedreven innovatie. Zo heeft ProRail al meetstations langs de baan, die passerende treinen meten en die de data aan vervoerders zoals NS verstrekken. In het samenwerkingsproject Camino Rail werken NS en ProRail nu samen aan nieuwe manieren van meten met sensoren. NS helpt ProRail met meten vanuit treinen aan het spoor, ProRail helpt NS met meten vanuit het spoor aan treinen. Vervolgens analyseren we ook samen de data, want beschadigingen ontstaan vaak precies op het contactvlak van het treinwiel (NS) en de rails (ProRail), of op het contactvlak van de bovenleiding (ProRail) en de stroomafnemer op de trein (NS). Niet naar elkaar wijzen, maar samen ontdekken.

De eerste keer

Als je afspreekt om samen 14 sensoren op 2 reizigerstreinen te monteren, dan is dat een avontuur omdat dat nog nooit eerder gedaan is. Hoe goed de voorbereiding ook is, je komt allerlei obstakels tegen. De trein die uit de dienstregeling is gehaald om de sensoren op te monteren, blijkt net niet de juiste kabeldoorvoeren te hebben die nodig zijn, dus we hebben een andere trein nodig. De wielbouten van de trein blijken een andere maat dan op tekening stond, waardoor de op maat gemaakte bevestiging voor de sensoren niet past. De sensorkabels blijken te kort voor de route onder de trein door naar de computer. Dan heb je lenigheid, doorzettingsvermogen en teamspirit nodig. Dat ‘t het innovatieteam van NS en ProRail lukt om dezelfde dag (en nacht) die obstakels te overwinnen, geeft een kick.

De volgende dag op kantoor zie je het resultaat: we kunnen real-time meekijken met de metingen uit de trein. Van alle 14 sensoren krijgen we prachtige bewegende grafieken in beeld. Maar wat betekent dit allemaal, welke pieken zijn nu wel/niet belangrijk en hoe genereren we automatische alarmen? Daar werkt een team van datascientists aan, dat in korte tijd komt met een eerste dashboard van de grootste onregelmatigheden (kuilen, klappen, butsen) in het spoor.

Samen innoveren

Deze beweging naar continue monitoring is niet alleen interessant voor ProRail en NS, maar voor veel meer partijen in de spoorsector: regionale vervoerders, onderhoudsaannemers, ingenieursbureaus etcetera. Daarom gaan we het komende jaar van Camino Rail een sector samenwerking maken: we nodigen geïnteresseerde bedrijven uit om samen te innoveren. Op het congres RailTech (28 maart 2019) lanceren we deze Open Innovatie aanpak. Welke sensoren willen jullie beproeven en welke inzichten wil je eruit halen? Doe je mee?

Werk ook mee

Werken aan (steeds meer) duurzame mobiliteit. Daar zijn wij 24/7 keihard mee bezig. Dat doen we met heel veel partners, maar ook met onze eigen gedreven professionals. Zoals bouwmanagers, rail system engineers, risico analisten, datascientists, projectmanagers, maar ook tendermanagers, functioneel beheerders, systeemanalisten, financial controllers en ga zo maar door. En ieder werkt binnen zijn werkgebied wel aan een vorm van vernieuwing.

Wil jij ook meewerken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan op werkenbijprorail.nl. Zie je niet direct een passende vacature? Maak dan een job alert aan.

 

Paul van der Voort

Programmanager DataLab, december 2018