ProRail test sensoren om de conditie van het spoor te meten

“Verzakkingen ontstaan”,  vertelt Paul Kootwijk van ProRail Innovatie. “Daar willen we meer duidelijkheid over krijgen, zodat we ze kunnen voorspellen en op tijd maatregelen kunnen nemen.” In de video legt Paul uit hoe de metingen in z’n werk gaan.

 

Bij Culemborg is de bodem onder het spoor minder stabiel. Als er verzakkingen zijn moeten de treinen daar langzamer rijden. Reden om daar de sensoren als eerste te testen. 

Oorzaken vinden

“De sensoren meten op één tiende millimeter nauwkeurig of het spoor beweegt”, licht Paul toe. “Deze informatie wordt naar ons DataLab gestuurd. Daar komen ook andere gegevens uit het gebied binnen, zoals grondwaterstand, de hoeveelheid zon en regen, en gegevens over passerende treinen. Uit analyse van deze gegevens hopen we de oorzaak van de verzakkingen te vinden. Ook willen we met behulp van de uitkomsten van de analyses graag voorspellen wanneer onderhoud nodig is en hoe snel het spoor verzakt, zodat we op tijd maatregelen kunnen nemen.” Bij de combinatie en analyse van de data zet ProRail kunstmatige intelligentie in, zodat computers kunnen zoeken naar verbanden die mensen niet kunnen vinden.

 

Meer weten of meewerken?

Meer weten over innovaties bij ProRail? Kijk dan hier. Wil je meewerken en met slimme oplossingen, vernieuwing van systemen en nieuwe technologieën bijdragen aan duurzame mobiliteit en mobiliteitsgroei? Houd dan onze vacatures in de gaten of maak een Job Alert aan.