ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 2018 de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ondergebracht bij ProRail. ProRail krijgt daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren.
ERTMS balise tussen het spoor

Digitaal spoor

Het nieuwe systeem brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.

Klaar voor de toekomst

ERTMS zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken ter wereld. Het aantal mensen dat met de trein reist zal de komende jaren nog verder toenemen. De invoering van ERTMS zorgt ervoor dat de capaciteit op het spoor toe neemt en er minder techniek in de infrastructuur nodig is, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling (einde koperdiefstal!). Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het spoorse communicatiesysteem ‘GSM-R’. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter en efficiënter achter elkaar kunnen rijden. Dat komt erop neer dat in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden.  Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) heeft Europa straks één standaard voor treinbeveiliging. Zo kunnen reizigers- en goederentreinen in de toekomst makkelijker grenzen overgaan. Een enorm traject met impact op de hele spoorsector. Daarom doen we dit samen met o.a. goederen- en regionale vervoerders, aannemers, gebruikers en lokale overheden.

Praktijkproeven

ProRail werkt verder samen met de Britse spoorbeheerder Network Rail en vijf ERTMS-leveranciers aan de ontwikkeling van de ‘hybride ERTMS level 3’-variant. Bij deze innovatie kunnen bestaande fysieke blokken in de baan, virtueel worden opgedeeld in kleinere blokken. Dat zorgt dat er in de toekomst nog meer treinen kunnen rijden op het bestaande spoor. Omdat er minder techniek in de baan nodig is, zijn er ook voordelen voor de betrouwbaarheid en het onderhoud van het spoorsysteem. Als er minder techniek in de baan zit, dan kan er ook minder kapot.