ProRail helpt spoorwegen Saudi Arabië

Wanneer een trein naast de rails belandt, moet deze weer op het spoor worden gezet. In spoorse termen noemen we dat ‘hersporen’. In Nederland doen de goed getrainde incidentenbestrijders van ProRail dat met speciaal zwaar gereedschap van Holmatro. Het spoorbedrijf van Saudi Arabië was zo onder de indruk van de getrainde incidentenbestrijders in combinatie met dit gereedschap, dat ploegleider Johan Knuivers van Incidentenbestrijding een training heeft gegeven in het warme oord.ProRail helpt Saudi Arabie

‘Het was fantastisch’

Johan Knuivers, die normaal als ploegleider voor Incidentenbestrijding is gestationeerd in Utrecht: ‘Het was fantastisch om mijn collega’s, samen met twee experts van Holmatro, in een hele andere spoorwereld te leren hoe je op de beste manier een trein kunt hersporen’.

Wat zijn de werkzaamheden van de incidentenbestrijders in Nederland nou eigenlijk?

Bij calamiteiten zorgen onze incidentenbestrijders voor de coördinatie: met de vervoerder die reizigers en personeel van de gestrande trein opvangt en alternatief vervoer organiseert, met hulpverleners die zorgen voor slachtoffers als die er zijn, met de brandweer als er brand is uitgebroken, met aannemers die de schade repareren, en met andere hulpdiensten die optreden als er bijvoorbeeld milieuschade dreigt. En we nemen ook alle maatregelen die nodig zijn om de veiligheid van reizigers, personeel, omwonenden en hulpverleners te garanderen.

Snel vrij baan

Bij een incident is het zaak het spoor zo snel mogelijk weer vrij te maken. Bijvoorbeeld als het spoor na een ongeval gestremd is. Ook daar zorgt de Incidentenbestrijding van ProRail voor. Met behulp van speciaal uitgeruste voertuigen die ook op moeilijk toegankelijke plaatsen het spoor kunnen bereiken. Niet onbelangrijk: we zijn goed getraind in de omgang met gevaarlijke stoffen.

24/7 paraat in het hele land

Incidentenbestrijding van ProRail is 24/7 paraat. We zijn georganiseerd in vier regionale eenheden. Daarnaast hebben we een groot aantal “satelliet-uitrukplaatsen” verspreid over het land, zodat we nog sneller ter plaatse kunnen zijn bij incidenten. Alarmmeldingen komen binnen bij de Meldkamer spoor, waarna wij in actie komen.

Voorkomen is beter

Zelfs een kleine verstoring, zoals een wandelaar langs het spoor, kan grote gevolgen hebben voor het treinverkeer. Onder het motto “Voorkomen is beter” besteedt Incidentenbestrijding van ProRail dan ook veel aandacht aan preventie. Zo doen we continu onderzoek naar de oorzaken van incidenten. En na een incident evalueren we onze aanpak, om in de toekomst nog sneller het treinverkeer weer op gang te helpen. En sommige van onze medewerkers zijn bevoegd als “buitengewoon opsporingsambtenaar” (boa), om actief te kunnen optreden tegen vandalen, koperdieven of spoorlopers.