Petje af voor de collega's van ICT

Dat ook de collega’s van ICT gekoesterd mogen worden, is de afgelopen weken wel duidelijk geworden. Is hun werk erg veranderd en wat vinden zij van thuiswerken?

Thom van de Riet, teamleider servicedesk

“Een unieke situatie”, zegt Thom. “Donderdag 12 maart hebben we de balie in de Inktpot langer opengehouden om laptops uit te kunnen lenen aan mensen van Meldkamer Spoor en het OCCR. Nu werken ook wij vanuit huis, een klein team is bij toerbeurt aanwezig op het kantoor van Conclusion. De eerste maandagochtend was het meteen drukker: zeker 300 telefoontjes waar we er normaal rond de 200 hebben en ook meer mailtjes. Iedereen staat wat langer in de wacht maar heeft begrip voor de situatie.”

Afgesproken is dat functionele vragen over Teams, SharePoint en skype sneller worden doorgezet naar de ICT-afdeling van ProRail. “Dat scheelt tijd. Normaal gesproken kijken wij eerst met de mensen mee om kleine problemen op te lossen. Maar dan zijn we wel zó 10 minuten verder, wat de wachtrij nu nog langer zou maken. Daarom is voor nu voor deze aanpak gekozen.”

Thom denkt dat de extra drukte snel zal afnemen. “De telefoon blijft altijd rinkelen maar mensen wennen snel aan thuiswerken denk ik.”

Berna Vink, manager ECM/CRM

Berna is onder meer verantwoordelijk voor Teams, de Microsoft-applicatie die ineens door heel ProRail gebruikt wordt. “Hiervoor werkte ongeveer de helft van de collega’s regelmatig met Teams, nu iedereen. We hebben de teksten op de hulpsite aangepast en kregen de eerste dagen heel veel vragen, o.a. via 7100. Veel vragen gingen over of en hoe je Teams kunt gebruiken met externe partijen zoals Arriva en NS maar ook met leveranciers. Dankzij de aanpassingen in het netwerk, die gedaan zijn door ICT-O, werkt het allemaal goed! Het gebruik van Teams binnen ProRail zelf ging al snel goed. We hebben nu ook een webinar opgezet voor collega’s die graag nog wat hulp willen hebben om Teams onder de knie te krijgen: Teams op de koffie.”

Met haar collega’s gebruikt Berna zelf ook Teams en niet alleen voor functioneel overleg. “We hebben het ook over zorgen die mensen hebben over hun ouders of partners en of het lukt om werk te combineren met kinderen thuis. De een heeft wat meer moeite met het vinden van structuur en een rustig werkplekje dan de ander. Deze tijden verbinden wel, het saamhorigheidsgevoel is groot. De lijntjes met andere afdelingen binnen ICT zijn nu heel kort en dat werkt ontzettend goed.”

Naast Teams en mail zijn er ook nog alle appgroepen en chats en het gewone belverkeer. “Het was de eerste dagen zo druk dat ik de neiging had om maar door te blijven werken. Ik moest mezelf echt af en toe naar buiten schoppen voor een blokje om.”

En jij?

Dankzij de digitale voorzieningen bij ProRail kan ook de werving van nieuw talent doorgaan. Benieuwd naar jouw mogelijkheden bij ProRail? Check www.werkenbijprorail.nl/vacatures!