Peter Kruis, Bouwmanager bij ProRail

Bouwmanager Peter Kruis vertelt over de spoor-en wisselvernieuwing in Zwolle waar op dit moment hard aan gewerkt wordt: ‘We zijn al vanaf januari bezig met de planning. Tijdens deze 17 dagen is er geen tijd voor fritsen en fratsen. Om ervoor te zorgen dat we nu in tweeënhalve week de sporen, wissels en alles wat daarbij hoort kunnen vervangen, is er al veel voorbereidend werk gedaan. In het Paasweekend is bijvoorbeeld ook volop gewerkt aan deze klus. We hebben goed over alles nagedacht en werken via een strak plan. Ik heb het pas druk als het werk niet volgens plan verloopt en we onverwachte dingen tegenkomen. Maar een buitendienststelling blijft altijd spannend.’

‘Vooral het moment dat de sporen weer in dienst gaan is een mijlpaal. Zoals in de nacht van zondag op maandag de sporen richting Groningen en van maandag op dinsdag de sporen richting Dalfsen. Ik kijk dan toch ’s-nacht om 3 uur wel even op mijn telefoon of alles goed gaat. Er staat enorm veel werk te gebeuren in tweeënhalve week. Op de bouwplaats wemelt het van de mensen. In totaal zijn er ruim 7500 diensten van 8 uur!’

‘Niet alleen de sporen en wissels worden vernieuwd, ook alles wat daarbij hoort. Zoals de beveiliging en de bovenleiding. Dus overal zie je mensen bezig. We willen de hinder voor reizigers zo kort mogelijk houden. Dit betekent ook dat het werk allemaal strak in elkaar past en er veel tegelijk gebeurt. Het is nu even flink buffelen. Maar dan ligt er straks wel weer een spoorsysteem dat helemaal up-to-date is en er jaren tegenaan kan.’
‘Deze foto is gemaakt vlak voordat er een enorme plensbui kwam. Af en toe een bui is niet erg, als het de hele tijd regent kan dit wel een probleem worden. Dan wordt alles modderig. Onweer heeft echt grote gevolgen, dan ligt het werk gewoon stil.’

‘Alle wisselverwarming gaat bij station Zwolle van gas naar elektrisch. Dit scheel echt enorm veel energie. De oude wissels met gas waren in de winter altijd aan, wat de temperatuur ook was. We maken straks gebruik van een systeem dat meet hoe koud het is. De wissels worden dus alleen verwarmd als het vriest. Dit is een enorme energiebezuiniging.’

Meer info over project Zwolle vind je op https://www.prorail.nl/projecten/zwolle en live meekijken kan via https://www.youtube.com/watch?v=4qRssP_YTiQ 

Afstuderen bij ProRail?

Ook als afstudeerder kun je een belangrijke bijdrage leveren aan zo’n project. Interesse gekregen? Kijk dan even naar de Afstudeerstage Bouwmanagement/Bouwadministratie.