Minder afhankelijk van extreem weer

Het klimaat in Nederland verandert. We krijgen steeds meer te maken met extreem weer: snelle wisselingen van heel koud naar heel warm, nat naar droog en van helder naar storm en bliksem. Het spoor is al veel vatbaarder geworden voor het Nederlandse weer, maar moet hier ook in de toekomst bestendig tegen blijven. Een EU-onderzoek gaat ons verder helpen.

Deze maand start het onderzoek in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Ierland en Denemarken. Spoordeskundigen uit de landen gaan hun kennis uitwisselen over de verschillende klimaatproblemen. Het is een ‘urban legend’ dat spoorwegen in het buitenland geen problemen ondervinden als het weer omslaat. Maar de praktijk is anders: ook in andere landen heeft extreem weer impact op het spoor. Elk land heeft wat het weer betreft zijn eigen unieke uitdaging. Winterlanden als Zwitserland en Zweden wapenen zich tegen langdurige extreme kou. En in Spanje en Frankrijk stijgt het kwik vaker en langer boven de 30 graden.

Met dit onderzoek willen we inzicht verkrijgen in het effect van internationaal genomen maatregelen die grote impact door extreem weer moeten voorkomen. Ook kijken we naar de kosten en baten van de ontwikkeling, invoering en uitvoering van deze maatregelen.