Met glasvezel de kwaliteit van het spoor verhogen

Overal onder het spoor liggen kilometers aan glasvezelkabels. Wist je dat die bij kunnen dragen aan het verhogen van de spoorkwaliteit? We gebruiken de kabels als sensoren. En testen nu wat we met die sensoren allemaal kunnen meten. “Trillingen, geluid en temperatuur bijvoorbeeld”, vertelt Cees-Jan Mas, projectmanager Vernieuwing bij ProRail. “Maar ook afwijkingen aan het spoor of aan de treinwielen. En je kunt er spoorlopers mee opsporen.” In de video vertelt hij hier meer over.

Goedkoper, betrouwbaarder en veiliger

Wij meten nu nog de spoorkwaliteit met allerlei apparatuur langs het spoor. Als we hier in de toekomst glasvezelkabels voor gebruiken, dan scheelt dat veel geld en apparatuur.

Cees-Jan: “We doen het met kennisinstituut Deltares een proef in Culemborg. Daar meten we de samenstelling van de ondergrond, de trillingshinder voor omwonenden en de maximale snelheid die de trein op dat stuk spoor mag rijden. Deltares heeft veel glasvezelkennis. Zij helpen ons met het interpreteren van de data.”

Hij vervolgt: “De glasvezelkabels liggen er al, dus we beschikken in potentie over een landelijk dekkend monitoringnetwerk. In de nabije toekomst beschikken we over een enorm monitoringnetwerk. Dan hebben we overal op het spoor snel en goed inzicht in wat er buiten daadwerkelijk gebeurt. Dat maakt het niet alleen goedkoper, maar ook betrouwbaarder en veiliger.”

Meer weten of meewerken?

Meer weten over innovaties bij ProRail? Kijk dan op onze Innovaties bij ProRail pagina. Wil jij met slimme oplossingen, nieuwe technologieën en de vernieuwing van systemen bijdragen aan duurzame mobiliteit en mobiliteitsgroei? Houd dan onze vacatures in de gaten.