Perron 1 Rotterdam Centraal voorlopig tussen bouwhekken voor Eurostar

Perron 1 van station Rotterdam Centraal is vanaf deze week het toneel van harde werkers. ProRail werkt negen weken lang 24 uur per dag aan de komst van de Eurostar, die later dit jaar in vliegende vaart van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen gaat rijden. Vanwege veiligheidseisen moeten reizigers naar het Verenigd Koninkrijk inchecken om met de trein mee te kunnen.

ProRail

Om de Eurostar zo soepel mogelijk te laten aankomen en vertrekken in Rotterdam verbreden we het perron en richten we het met extra meubilair in voor internationale reizigers. Ook treffen we vast voorzieningen zodat de douane er in de toekomst paspoortcontroles kan uitvoeren. Om dat te kunnen doen, wordt het perron in twee delen opgesplitst. De A-zijde is dan voor reizigers die doorreizen naar Londen, met een incheckroute. Hiervoor maken we een bagage- en paspoortcontrole. Op de B-zijde kunnen reizigers dan zonder paspoortcontrole instappen om naar Brussel te reizen. ProRail verwacht binnen twee maanden  klaar te zijn met de werkzaamheden.

Amsterdam CS

Op Amsterdam Centraal wordt perron 15 aangepast voor de Eurostar. Ook hier wordt een douanepost ingericht waar reizigers kunnen inchecken. De komende jaren worden de perrons op Amsterdam Centraal verbreed en aangepast om het groeiend aantal reizigers het hoofd te bieden. Na de verbouwing krijgt het station een definitief incheck-gebouwtje. In Amsterdam worden de meeste instappers verwacht.

Inchecken

In de ruimte kunnen reizigers straks vanaf 75 minuten voor vertrek inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. Reizigers wachten vervolgens in het gebouw, omdat het perron tot 30 minuten voor vertrek nog gebruikt kan worden door NS-treinen. Nadat de laatste NS-trein is vertrokken wordt de normale toegang tot het perron gesloten met hekken. De incheckbalie sluit 12,5 minuut voor vertrek, waarna de Eurostar-reizigers de speciale wachtruimte verlaten en het perron op gaan. Het is volgens het veiligheidsplan dan de bedoeling dat de trein zes minuten voor vertrek aankomt. Genoeg tijd om alle reizigers rustig te laten in en uitstappen.

Zestien rijtuigen

De Eurostar bestaat uit maar liefst zestien rijtuigen. Om alles goed te laten verlopen worden de eerste acht rijtuigen afgesloten van de laatste acht. In Amsterdam en Rotterdam stappen reizigers alleen in de laatste acht rijtuigen in. De voorste acht rijtuigen zijn bedoeld voor reizigers die in Schiphol instappen (waar geen extra incheck faciliteit komt), en dus in Brussel weer de trein moeten verlaten. Ook reizigers op andere stations moeten instappen in het voorste gedeelte.

Testritten

Op dit moment vinden er testritten plaats met de Eurostar, die onder meer over het traject van de HSL gaat rijden.