Japans spoorwegpersoneel leert van ProRail

Een email uit Japan: “Mag ik in september langskomen?” Natuurlijk! was de reactie van een ProRail’er die werkzaam is bij de afdeling Assetmanagement. Wat we toen niet wisten, was dat er een flinke delegatie zou komen van jonge elektrotechnische ingenieurs uit Japan. En zo vond afgelopen maandag 24 september een internationale ontmoeting plaats tussen specialisten energievoorziening op het Railcenter in Amersfoort om Nederlandse kennis mee terug te nemen naar Japan.

Japan ProRail
De Japanse en Nederlandse specialisten in energievoorziening

Kennis delen

De energie die treinen nodig hebben om te rijden is in Nederland hetzelfde als bij JR East, namelijk 1.500 volt. JR East is verantwoordelijk voor de spoorwegen in het oosten van Japan. Spoorlanden van over de hele wereld delen regelmatig kennis met elkaar. Zo pikt ProRail kennis op in Japan, die over het beste spoornetwerk ter wereld beschikt.

Wat veel mensen niet weten is dat Japan dus ook regelmatig over de vloer komt bij ProRail om van Nederland te leren. Nederland heeft namelijk het drukst bereden spoornetwerk van Europa en hoort bij de top van de wereld.

Verschil tussen ProRail en JR East

Net als ProRail heeft JR East ook 1500V op de bovenleiding. De techniek is nagenoeg hetzelfde. Toch zijn er in Japan andere keuzes gemaakt dan Nederland. Zo heeft JR East voor de metropool Tokyo eigen elektriciteitscentrales en waterkrachtcentrales met een eigen 150 kV hoogspanningsnet.

Een groot verschil met ProRail. Onze onderstations zijn aangesloten op het openbare net van Liander, Stedin en Enexis. Ook investeert JR East grootschalig in energie-opslag – als elektriciteit uitvalt bij een aardbeving, moet de trein wel naar het dichtstbijzijnde station kunnen rijden.

Groei in Nederland ten opzichte van de krimp in Japan

In Nederland wordt een flinke groei van het aantal treinreizigers verwacht. Om dit goed op te kunnen vangen, moeten er meer en snellere treinen kunnen rijden. De energievoorziening van 1500V zal hiervoor op een aantal trajecten omhoog moeten. Wanneer dit niet gebeurt, is de spanning te laag om de groei van het treinverkeer aan te kunnen. Daarom is ProRail druk bezig om te bekijken op welke trajecten overgeschakeld moet worden naar 3000V voor een verdubbeling van de beschikbare capaciteit.

Japen verwacht, in tegenstelling tot Nederland, een bevolkingskrimp. Hierdoor zal naar verwachting ook het aantal treinreizigers afnemen. Daarom denken de Japanse spoorwegen het nog met de huidige energievoorziening aan te kunnen in de toekomst.

Wist je dat…

  • … een verdubbeling van 1.500 volt naar 3.000 volt kan zorgen voor een energiebesparing op het spoor van 20 procent?
  • … er op de HSL-Zuid geen 1.500 volt, maar 25.000 (!) volt staat om treinen maarliefst 300 km p/u te kunnen laten rijden?