Hoe gaat het met onze HR-professionals?

Hoe ‘dealt’ de afdeling HR met deze uitzonderlijke situatie? HR is nu natuurlijk een van de afdelingen waar iedereen naar ‘kijkt’. Niet alleen vanuit goed werkgeverschap en zorg voor het welzijn van de medewerkers, maar ook voor hele basale zaken als ‘Krijg ik mijn salaris wel op tijd?’ of ‘Zijn er wel genoeg mensen gezond om mijn afdeling draaiende te houden?’. Aan het woord zijn een enkele collega’s van HR, die zich nu vanuit huis met diverse HR-vraagstukken bezig houden. Uit de verhalen blijkt dat er in de eerste weken wel uitdagingen waren, en nu nieuwe, goede routines ontstaan zijn. Waar veel van de collega’s binnen ProRail hetzelfde werk zijn blijven doen, alleen dan vanuit huis, is voor de collega’s in dit artikel ook het takenpakket drastisch gewijzigd.

HR Servicedesk gaat digitaal

Olga Waas bemant de HR ServiceDesk vanuit huis. De HR ServiceDesk verwerkt alle gegevens die nodig zijn om medewerkers in-, door- en uit te laten stromen en de salarissen correct uit te betalen. “De vragen en problemen die we krijgen zijn eigenlijk hetzelfde als voor de crisis, en de aantallen lopen iets terug. We hebben wel een aparte corona-mailbox, waar alle meldingen gerelateerd aan corona binnenkomen. Die mailbox wordt door een aantal collega’s van het ‘corona-team’ beheerd, dus dat scheelt enorm. Gelukkig was de servicedesk al volledig gedigitaliseerd, waardoor technisch gezien de stap naar thuiswerken niet zo groot was. Alleen het werken met Teams is nu in een stroomversnelling geraakt en het grootste verschil is dat we nu de mailbox dagelijks verwerken en geen doorlopende telefoondienst meer hebben.”

Eens in de week gaat er iemand naar de Inktpot om de post op te halen. Olga: “Enkele van de organisaties waar we mee samenwerken zijn nog niet papierloos en sturen dus zaken per post.” Het thuiswerken bevalt Olga prima. Heel efficiënt, al mis ik wel mijn collega’s om me heen en een sta-werkplek. Die heb ik overigens thuis gecreëerd door een houten bankje op de tafel te zetten.

Corona-regisseur

Onder normale omstandigheden is Aleid Viets caseregisseur Inzetbaarheid. Zij houdt zich bezig met het adviseren van het management over individuele casuïstiek op het gebied van inzetbaarheid “Sinds de start van de corona-crisis ben ik min of meer gebombardeerd tot corona-regisseur. Het eerste wat ik samen met een collega gedaan heb, is een dashboard laten ontwikkelen waarmee we het verzuim van onder andere de collega’s in de bedrijfskritische functies kunnen monitoren. Hiermee kan het management sturen op de inzetbaarheid en continuïteit van de dagelijkse operatie.”

De eerste weken van de crisis was Aleid samen met een aantal collega’s vooral druk met het inrichten van een aangepast Arbo-proces en het scheppen van randvoorwaarden voor het thuiswerken van ProRailers. O ja, en met het inrichten van haar eigen thuiswerkplek. Dat heeft ze nu geregeld. Aleid heeft samen met haar zusje een huisje in Noordwijk, waar ze afwisselend samen en alleen zijn. Aleid werkt ook nog vanuit haar huis in Amsterdam. “Die afwisseling is prettig én gezellig”, vertelt Aleid.

 

Wil jij net als Olga en Aleid verbinden, verbeteren en verduurzamen? Dat kan bij ProRail! Check hier onze vacatures!