ERTMS wordt onze grootste finance uitdaging ooit

Misschien reis je zelf met de trein. En als je dan op het perron staat en om je heen kijkt, merk je het vast: het wordt steeds drukker en drukker. En dat terwijl Nederland al een van de drukste spoornetwerken ter wereld heeft! Toch gaat de groei nog even door. Sterker, tot 2040 stijgt de mobiliteitsvraag tussen de 30 en 40 procent.

Kunnen we dit wel aan, als klein Nederland?

Een terechte vraag. Ons antwoord is natuurlijk volmondig ‘ja!’. Zeker omdat we nu al grote stappen zetten. Spannende stappen, waar we ontzettend veel zin in hebben. De komende jaren vervangen we namelijk ons huidige, analoge treinbeveiligingssysteem uit de jaren zestig door het geavanceerde en revolutionaire European Rail Traffic Management System (ERTMS).

ERTMS, wat is dat dan precies?

Met deze nieuwe technologie maken we het spoor klaar voor de toekomst. De techniek en communicatie veranderen drastisch. Van het spoor en de spoorbaan naar de trein. Van analoog naar digitaal. Daardoor is minder techniek nodig, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnen de baan gebonden detectie, de (koper) bekabeling en alle seinen.

Maar er zijn nog meer voordelen, hoor

Met ERTMS krijgt Europa één standaard voor treinbeveiliging. Zo reis je makkelijker en sneller over landsgrenzen en wordt de trein écht een veel duurzamer alternatief voor het vliegtuig. Ook goederen komen zo sneller van de havens bij het achterland.

En er rijden straks nog veiliger, nog meer treinen

Dankzij de directe communicatie van de trein met de twaalf Verkeersleidingposten van ProRail. Treinen rijden zo veilig dichter op elkaar, en ook sneller. Daardoor kunnen we meer treinen laten rijden en dus meer reizigers en goederen nog veiliger vervoeren. Nu al reizen op bepaalde trajecten 70 procent meer mensen per trein dan via de snelweg. En een goederentrein houdt op dit moment al 56 vrachtwagens van de straat. Met ERTMS wordt de trein alleen nog maar duurzamer.

En dan nog niet te vergeten

ERTMS werkt volledig digitaal en geeft van minuut tot minuut aan waar een trein zich bevindt en wanneer er een trein passeert op een overweg. Vanwege de kortere dichtligtijden neemt hierdoor de kans op ongelukken bij overwegen af. Ook rood sein passages zullen af gaan nemen. Twee belangrijke verbeteringen.

Er verandert echt veel

  • Er verdwijnen maar liefst 12.000 seinen van de baan
  • We bouwen uiteindelijk meer dan 7.000 kilometer spoor om
  • En het werk van meer dan 15.000 medewerkers in de spoorsector zal nooit meer hetzelfde zijn.

Dus hoe pakken we dit programma dan aan?

Wij als ProRail hebben een sleutelrol bij dit project gekregen. Alles doen we stap voor stap. Een voorbeeld: in plaats van seinen komen er gele balises in het spoor. Door die balises weten we waar de trein zich bevindt en weet de machinist wat hij kan en moet doen. Een volgend ERTMS level gaat nog verder. Dan verdwijnt de treindetectie uit het spoor en verloopt alle communicatie via ons eigen communicatiesysteem GSM-R.

Een programma van 2.4 miljard doe je niet alleen

We werken samen met de hele spoorsector. Want je begrijpt dat het systeem alles en iedereen raakt – vervoerders, machinisten, aannemers en ICT-systemen. Inclusief alle noodzakelijke geldstromen.

Tot 2030 stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2.4 miljard euro hiervoor beschikbaar. Om dit enorme bedrag te beheren hebben we natuurlijk een behoorlijk aantal financials nodig. Niet alleen vanwege de hoogte van het beschikbare budget, maar ook vanwege het feit, dat het een Europees programma is. En we een agile manier van werken hanteren. Dit betekent continu opnieuw berekeningen maken en bijstellen. Dat maakt het financial werk heel dynamisch.

Once in a lifetime

Waarom ik het zo gaaf vind? Dat is de verantwoordelijkheid die je draagt samen met je collega’s. Dat is de manier van werken. Ik moet veel afstemmen met de managers. En ik ben continu bezig met capaciteit in beeld brengen. Hoeveel mensen hebben we nodig? Hebben we die? Moeten we meer geld aanvragen bij het ministerie? Vanuit een integrale manier bezig zijn met geld en zorgen dat het geld goed beheerd en doelmatig uitgegeven wordt. Dat is toch uniek? Dat maak ik maar één keer in mijn carrière mee.

Werk jij als financial ook mee?

Werken aan steeds meer duurzame mobiliteit. Daar zijn wij 24/7 keihard mee bezig. Dat doen we met heel veel partners, maar ook met onze eigen gedreven professionals. Wil jij ook meewerken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan hier. Zie je niet direct een passende vacature? Maak dan een job alert aan, dan ontvang je nieuwe vacatures automatisch per mail.

Moustafa el Haddachi

Programmacontroller ProRail

Oktober 2019