ERTMS, onze grootste klus ooit

Misschien reis je zelf met de trein. Dagelijks, of af en toe. Als je op het perron staat en om je heen kijkt, merk je het vast: het wordt steeds drukker. En dat terwijl Nederland al een van de drukste spoornetwerken ter wereld heeft! Toch gaat de groei nog even door, verzeker ik je. Sterker, tot 2040 stijgt de mobiliteitsvraag per spoor tussen de 27 en 45 procent.

Kunnen we dit wel aan, als klein Nederland?

Een terechte vraag. Ons antwoord is natuurlijk volmondig ‘ja!’. Zeker omdat we nu al grote stappen zetten. Spannende stappen, waar we ontzettend veel zin in hebben. De komende jaren vervangen we namelijk ons huidige, analoge treinbeveiligingssysteem uit de jaren zestig door het geavanceerde European Rail Traffic Management System (ERTMS). Een term die je veel vaker gaat horen in het nieuws.

ERTMS, wat is dat precies?

Met deze nieuwe technologie maken we het spoor klaar voor de toekomst. De techniek en communicatie veranderen drastisch. Van het spoor en de baan naar de trein. Van analoog naar bits en bytes. Daardoor is minder techniek nodig, waardoor de kosten afnemen. Zo verdwijnen de baan-gebonden detectie, de (koper)bekabeling en alle seinen.

Maar er zijn nog meer voordelen

Met ERTMS krijgt Europa één standaard voor treinbeveiliging. Zo reis je makkelijker over landsgrenzen en wordt de trein écht een veel duurzamer alternatief voor het vliegtuig. Ook goederen komen zo sneller van de havens bij het achterland.

En er komen meer treinen

Dankzij de directe communicatie van de trein met de Verkeersleidingsposten. Treinen rijden zo dichter op elkaar, en ook sneller. Daardoor kunnen we meer treinen laten rijden, en dus meer reizigers en goederen vervoeren. Nu al reizen op bepaalde trajecten 70 procent meer mensen dan via de snelweg. En een goederentrein houdt op dit moment al 56 vrachtwagens van de straat. Met ERTMS wordt de trein alleen nog maar duurzamer.

En niet te vergeten

ERTMS werkt volledig digitaal en geeft van minuut tot minuut aan waar een trein zich bevindt en wanneer er een trein passeert op een overweg. Vanwege de kortere dichtligtijden neemt hierdoor de kans op ongelukken bij overwegen af. Ook rood-sein-passages zullen af gaan nemen. Twee belangrijke verbeteringen.

Er verandert veel

  • Er verdwijnen maar liefst 11.000 seinen
  • We bouwen uiteindelijk meer dan 7.000 kilometer spoor om
  • En het werk van meer dan 15.000 medewerkers in de spoorsector zal nooit meer hetzelfde zijn.

Dus hoe pakken we dit project aan?

Wij als ProRail hebben een sleutelrol bij dit project gekregen. Alles doen we stap voor stap. Een voorbeeld: in plaats van seinen komen er gele balises in het spoor. Door die balises weten we waar de trein zich bevindt en weet de machinist wat hij kan en moet doen. Een volgend ERTMS level gaat nog verder. Dan verdwijnt de treindetectie uit het spoor en verloopt alle communicatie via het communicatiesysteem GSM-R.

Maar we kunnen het niet alleen

Daarom werken we samen met de hele spoorsector. Want je begrijpt dat het systeem alles en iedereen raakt – vervoerders, machinisten, aannemers en ICT-systemen. Leuk is dat we op de baanvakken Amsterdam – Utrecht en de Betuweroute al onder ERTMS rijden. En de komende veertien jaar maken we er nog zeven baanvakken bij. Hiervoor stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2,4 miljard euro beschikbaar, waarover we in het tweede kwartaal van 2019 meer horen. Maar ja, om dit alles voor elkaar te krijgen, hebben we natuurlijk wel vakmensen nodig, zoals jij.

Werk jij ook mee?

Werken aan (steeds meer) duurzame mobiliteit. Daar zijn wij 24/7 keihard mee bezig. Dat doen we met heel veel partners, maar ook met onze eigen gedreven professionals. Zoals bouwmanagers, rail system engineers, risico analisten, cost engineers, projectmanagers, maar ook tendermanagers, functioneel beheerders, systeemanalisten, financial controllers en ga zo maar door. En ieder werkt binnen zijn werkgebied wel aan een vorm van vernieuwing.

Wil jij ook meewerken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan op werkenbijprorail.nl. Zie je niet direct een passende vacature? Maak dan een job alert aan.

 

Michiel Vijverberg

Programmamanager Implementatie ERTMS, december 2018