De kop is er af in Naarden-Bussum

Het is de langste spoorklus van 2019, midden in het Gooi. Rond station Naarden-Bussum zijn we 23 dagen en nachten volop aan het werk om het spoor te vernieuwen en te verbeteren. Honderden mensen zijn bezig om sporen, bovenleidingen en dwarsliggers te verwijderen. Tegelijkertijd werken we aan een mooier station en een nieuwe wandel- en fietstunnel bij het Naardermeer.

Het is nogal wat, 23 dagen achter elkaar aan het spoor werken. We vervangen bijvoorbeeld 20.000 ton spoorgrind, om maar iets te noemen. Er komt zeven kilometer nieuw bovenleidingsdraad aan te pas. Kilometers nieuwe spoorstaven en kabels. En dan halen we ook nog eens 18 wissels weg. Deze imponerende cijfers waren genoeg reden voor het NOS Journaal om een mooie reportage te maken.

Waarom deze werkzaamheden?

Allereerst moet ons drukbereden spoor natuurlijk goed onderhouden worden. En om ruimte te maken voor meer en snellere treinen moet je het spoor zo efficiënt mogelijk inrichten. De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum maken we ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen. Als er minder wissels liggen kunnen treinen ook sneller rijden. Ten noorden van station Naarden-Bussum is de maximale snelheid voor treinen straks 130 kilometer per uur in plaats van 80. Hiervoor passen we ook de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem aan.

Volg het project via onze webcam

Bij de overweg Comeniuslaan bij station Naarden-Bussum staat een webcam. Je kunt daarop precies zien hoe de werkzaamheden vorderen. Klik hier voor de pagina naar de webcam. Veel kijkplezier!