Amsterdam is een magneet

De populariteit van steden blijft groeien, evenals het aantal reizigers en goederen. Steden zijn aantrekkelijke plekken om te wonen, te werken en te bezoeken. Dat is een mondiale ontwikkeling en geldt ook voor Amsterdam. Het Nederlandse spoor behoort tot de top van Europa. Het is bovendien heel belangrijk voor de mobiliteit van Nederland: het is immers een prachtig milieuvriendelijk alternatief voor vliegtuig en snelweg. Voor reizigers en goederen. Een modern spoornetwerk versterkt ook de economische concurrentiepositie van Nederland. Om aan de groeiende capaciteitsvraag te voldoen moeten vier grote Amsterdamse stations (Amsterdam Centraal, Amstel, Zuid en Sloterdijk) ingrijpend worden vernieuwd. Zo komt onze toekomstdroom steeds dichterbij: Amsterdam en de regio worden beter aan elkaar gekoppeld én Nederland aan de rest van Europa.

Wat gaan we doen?

Station Amsterdam Centraal
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station dateert uit 1889. Het is een van de drukst bezochte stations in Nederland met dagelijks 180.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ca. 280.000 in 2030. Daarom is het bittere noodzaak het station aan te passen en voor te breiden op de toekomst. ProRail gaat het historische stationsgebouw renoveren en de perrons uitbreiden door het verwijderen van de zogenaamde middensporen. Het spoor en de wissels worden zo aangepast dat meer treinen sneller kunnen vertrekken en binnenkomen. Er komt straks meer ruimte voor treinen én reizigers: op en rond het station. Bij de Dijksgracht bouwen we een vrije kruising, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen passeren. Al met al een gigantisch logistieke bouwoperatie waar het treinverkeer zo min mogelijk hinder van mag ondervinden. De werkzaamheden starten in 2021 en zijn in 2028 afgerond.

Station Amsterdam Amstel
Op dit station zijn we al volop bezig met de renovatie en herinrichting van de directe omgeving. Hier komen oud en nieuw samen: het behoud van het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1939 én de integratie met uitstekende OV-voorzieningen van nu. Ook de stationsomgeving wordt grondig aangepakt. Met als resultaat een prachtig opgeknapte monumentale hal (volgens het oorspronkelijke ontwerp van architect Schelling), meer ruimte voor fietsers. Verbeterde perrons, een heringericht stationsplein en een nieuw bus- en tramstation. Ook worden er 450 woningen gebouwd. In 2023 zijn alle bouwwerkzaamheden klaar.

Station Amsterdam Sloterdijk
Sloterdijk-Centrum ontwikkelt zich van een kantoorlocatie tot een woonomgeving. Met goed openbaar vervoer. De gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden voor verdere uitbreiding rondom Sloterdijk. Sloterdijk-Centrum maakt onderdeel uit van Haven-Stad, een nieuw nog te ontwikkelen gebied. Volgens plannen verrijst vanaf 2029 rond station Sloterdijk, in het Westelijk Havengebied en aan de overkant van ’t IJ in Amsterdam-Noord een compleet nieuwe stad. Een stad die plaats biedt aan 40.000 tot 70.000 woningen. Het moet een aantrekkelijk, duurzaam woon-werkgebied worden, goed bereikbaar met trein, bus, metro, tram en fiets. En wij zorgen straks voor de uitbreiding van de capaciteit op en rondom het station.

Station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel, namelijk 250.000 reizigers per dag in 2030. ProRail gaat de huidige centrale onderdoorgang, twee keer zo breed maken. Ook komt er een tweede passage bij. Vanuit de passages is er een goede aansluiting op de fietsenstallingen. Ook de trein- en metroperrons worden breder en er komen vanuit beide passages toegangen naar de perrons. Ter hoogte van de Zuidas legt Rijkswaterstaat de A10-zuid ondergronds aan. Zo wordt Amsterdam Zuid een internationaal en volwaardig openbaar vervoer terminal.

Werk jij mee?

Treinen veilig en op tijd door Nederland laten rijden via aangename en toegankelijke stations. Op het drukste netwerk ter wereld. Dat is een flinke klus. Dit doen wij. Samen met onze partners. Zo komen per dag 1.2 miljoen reizigers en 110.000 ton goederen op hun bestemming.

Het aantal reizigers groeit. Alleen in Amsterdam al stijgt het aantal reizigers met 300.000 extra per dag in 2028. Maar ook daarbuiten groeien de aantallen. Om meer vervoer per spoor mogelijk te maken zijn er ingrijpende vernieuwingen nodig. In heel Nederland. Die komen slechts tot stand door forse investeringen. In samenwerking met partners. En door de inzet van gedreven professionals. Zoals bouwmanagers, rail system engineers, risico analisten, cost engineers, projectmanagers, maar ook tendermanagers, functioneel beheerders, systeemanalisten en ga zo maar door.

Wil jij ook meewerken aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Kijk dan op werkenbijprorail.nl. Zie je niet direct een geschikte vacature? Maak dan een job alert aan.

Ans Rietstra

Directeur Projecten ProRail, oktober 2018