Een puntenwolk ziet het spoor beter dan het blote oog

ProRail maakt met een speciale inspectietrein scans van de spooromgeving. Die scans vormen samen een zogenaamde puntenwolk. Met slimme rekeninstructies, ofwel algoritmes, kunnen we een puntenwolk nu omzetten in een 3D-model. “Een mooie innovatie, waarmee we snel een zeer nauwkeurig inzicht krijgen in de staat van de infrastructuur”, vertelt Peter Neelen, vakspecialist Energievoorziening bij ProRail. “Zelfs afwijkingen die je met het blote oog niet ziet, kunnen we nu sneller ontdekken. Daardoor kunnen we storingen nog beter voorkomen.” In de video laat hij zien hoe het werkt.

Anders kijken met algoritmes

Al jaren verzamelen meettreinen gegevens met scanners. Die gegevens brengen de spooromgeving in kaart in een puntenwolk. Peter: “Samen met GeoNext zijn we met algoritmes anders gaan kijken naar de puntenwolk. Met algoritmes kun je vanuit de puntenwolk objecten herkennen, bijvoorbeeld een sein of een bovenleidingmast met kabels. Je brengt tot op de millimeter in kaart wat de ligging is van de objecten ten opzichte van elkaar, ook de kleinste afwijkingen. Zo hebben we veel sneller een veel nauwkeuriger beeld van de staat van die objecten. Zo’n model hebben we gemaakt van de spooromgeving op de Havenspoorlijn. Alle betrokkenen zijn het eens over de hoge kwaliteit van het model, en dat het ons gaat helpen om in de toekomst storingen eerder te voorkomen.”

Meer weten of meewerken?

Meer weten over innovaties bij ProRail? Kijk dan op onze Innovaties bij ProRail pagina. Wil jij met slimme oplossingen, nieuwe technologieën en de vernieuwing van systemen bijdragen aan duurzame mobiliteit en mobiliteitsgroei? Houd dan onze vacatures in de gaten.