Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Elke dag stappen er 33.000 mensen in of uit de trein en dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Om de treinverbindingen te verbeteren en meer treinen te laten rijden, leggen we een extra spoor aan en trekken we sporen door. Dankzij een nieuwe reizigerstunnel kunnen de perrons gemakkelijk bereikt worden. Zo gaat reizen met de trein snel en comfortabel.

Meer treinen en spoor

De dienstregeling tussen Groningen-Zwolle en Groningen-Leeuwarden is de laatste tijd al behoorlijk geïntensiveerd. Ook over de regionale spoorlijnen rijden meer treinen. Om het spoornetwerk verder te verbeteren, treffen we verschillende maatregelen:

  • Er komt ruimte voor een extra intercity Groningen-Zwolle
  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en station Groningen Europapark
  • Station Europapark krijgt een extra perron
  • Treinen naar Roodeschool en Delfzijl kunnen naar Veendam en Bad Nieuweschans.
  • Het opstelterrein aan de zuidzijde van het station wordt verplaatst naar “De Vork” (Rouaanstraat) in de gemeente Haren
  • Regionale treinen en de treinen van de NS krijgen een eigen spoornetwerk. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker het station in en uit rijden

Station Groningen

Onder het station komen drie tunnels: voor reizigers, fietsers en bussen. Op dit moment wordt onderzocht aan welke eisen de tunnels precies moeten voldoen. De busonderdoorgang verbindt de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-as – een route die reizigers snel en betrouwbaar met het openbaar vervoer laat reizen – met de noordkant van het station. Zo worden de hoofdwegen ontlast.

De fietstunnel verbindt de huidige fietsenstalling onder het Stadsbalkon met de toekomstige fietsenstalling aan de zuidkant van het station. Via de reizigerstunnel kunnen mensen niet alleen naar de perrons, maar ook van de ene wijk naar de andere wijk.