Veelgestelde vragen

Antwoord op vragen

Zoek op onderwerp

Treinverkeersleiding

Wij vragen je gericht op 1 locatie te solliciteren. Tijdens de selectie kan het voorkomen dat er een locatie vol zit. In overleg met jou bepalen we of je voor een andere locatie in aanmerking wilt komen.
Als de locatie waar jouw voorkeur naar uit gaat er niet meer tussen staat, dan hebben we voor deze locatie voldoende sollicitanten ontvangen. Wij adviseren je onze website in de gaten te houden voor de volgende ronde. TIP: maak hier een jobalert aan, zodat je als eerste op de hoogte bent van nieuwste vacatures en word lid te van onze LinkedIn-pagina.
Als je al eens gesolliciteerd hebt en je bent afgewezen, dan heeft het geen zin om op korte termijn nogmaals te solliciteren. Opnieuw solliciteren is alleen zinvol voor kandidaten die in het afgelopen jaar geen negatief e-assessment hebben gemaakt. Kandidaten die een negatief assessment hebben gemaakt, kunnen pas na 5 jaar opnieuw solliciteren voor de functie van Treinverkeersleider.
Om in aanmerking te komen voor de opleiding tot Treinverkeersleider moet je minimaal in het bezit zijn van een havo- of mbo-4 diploma. Als je hier niet aan voldoet, kun je helaas niet solliciteren.
Helaas is het nu niet mogelijk om op individuele basis een dag mee te lopen. Dit in verband met veiligheidsredenen.
We hanteren geen leeftijdscriteria. We letten er wel op of je de afgelopen twee jaar nog een theoretische opleiding hebt gevolgd. Ook is het belangrijk dat je over de capaciteit beschikt om gedurende 8 maanden veel theorie tot je te nemen. Het is een intensieve opleiding waarin je met veel theorie te maken krijgt. Daarom stelt de opleiding hoge eisen aan je capaciteiten, persoonlijkheid en houding.
De selectie bestaat uit zes onderdelen: CV en motivatie screening, e-assessment, selectiegame testdag (assessment-PO1), sollicitatiegesprek, assessment-PO2 en een medisch onderzoek. Deze selectie is verdeeld over een periode van enkele weken (afhankelijk van de startdatum van de opleiding). Tijdens elk onderdeel vertellen we wat er van je verwacht wordt. Voor het e-assessment en assessment kun je je voorbereiden via testjes op het internet. Het selectiegesprek kun je ook voorbereiden. Wees vooral jezelf. Want het is belangrijk, dat het werk bij je past.
Tijdens de selectie wordt je getest op de capaciteiten die je nodig hebt als treinverkeersleider zoals: stressbestendigheid, daadkracht, multitasking, samenwerken. Ook kijken we naar je motivatie en je persoonlijkheid. Het is een veiligheidsfunctie, daarom is de selectie erg streng.
Ja, dat kan. Als je zicht (visus) minimaal 80% per oog is, eventueel gecorrigeerd met een bril of lenzen, is dat geen enkel probleem.
Voor de vacature van treinverkeersleider krijgen wij zeer veel reacties binnen. Het is voor ons daarom onmogelijk om iedereen een persoonlijke afwijzing te sturen. We proberen in de afwijzing die je krijgt zo duidelijk mogelijk te zijn over de reden. Heb je toch vragen, dan kun je die hier stellen.
Een veiligheidsfunctie wordt uitgevoerd door een veiligheidssysteem om een veilige situatie van een machine en/of systeem te bereiken of te behouden. Een fout in de veiligheidsfunctie resulteert onmiddellijk in een verhoging van het risico. De Inspectie Leefomgeving en Transport schrijft vastgestelde eisen voor inzake algemene kennis, taalbeheersing en bekwaamheid en een geldige verklaring van medische geschiktheid en een geldige verklaring van psychologische geschiktheid.
De opleiding duurt gemiddeld 8 maanden. Deze is de eerste 4 tot 5 maanden in ons opleidingscentrum in Utrecht, Arnhem, Rotterdam of Amsterdam en daarna op een verkeersleidingspost.
Helaas is het niet mogelijk om tijdens de opleiding met vakantie te gaan.  Het is een zeer intensieve opleiding. Als je delen mist loopt je direct achter en bestaat de kans dat je de opleiding niet haalt.
Wij kennen een drie-ploegendienst. De diensten lopen van 7.00 uur tot 15.00 uur. Van 15.00 uur tot 23.00 uur en van 23.00 uur tot 7.00 uur. 28 Dagen vooraf is je rooster bekend.
De treinen rijden altijd, dus onze Treinverkeersleiders werken ook 365 dagen per jaar. Je werkt ongeveer 2-3 weekenden per maand.
Wij hanteren een reistijd van maximaal 45-60 minuten naar de post. Hierbij is het uiteraard noodzakelijk dat je tijdens elke dienst op tijd op de post kan zijn. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld in de vroege ochtend of late avond niet meer met de trein op je werk kan komen en je dus met eigen vervoer moet komen.
Als decentrale verkeersleider (dvl) optimaliseer je de verkeersstromen door voortdurend de uitvoering van het logistieke plan te volgen, actief op zoek te gaan naar mogelijke conflicten en deze op te lossen. Bij het nemen van logistieke besluiten weeg je (on)mogelijkheden in de beschikbare spoorcapaciteit en belangen van de diverse vervoerders af. Je bereidt samen met de treinverkeersleider een nieuw verdelingsplan voor als er minder infracapaciteit beschikbaar is. Ook plan je extra of gewijzigde treinen in die door vervoerders worden aangevraagd bij verkeersleiding volgens de veilige plannormen die ProRail daarvoor hanteert. Bij calamiteiten en verstoringen neem je de maatregelen om het treinverkeer op gang te houden, dan wel zo snel mogelijk te herstellen. Hierbij werk je nauw samen met treinverkeersleiders, landelijke verkeersleiding, vervoerders en de verkeersleiders op andere verkeersleidingsposten. Je vormt het hart van de operatie en zorgt door goede communicatie met alle betrokkenen voor een optimaal resultaat voor onze klanten; de reizigers- en goederenvervoerders.
Parttime werken is mogelijk in overleg met je manager, na afronding van de fulltime opleiding en nadat je voldoende ervaring hebt opgedaan. Dat doe je door in eerste instantie fulltime te werken.