Categorie: Treinverkeersleiders

type: Het werk van...

Bronte van Eeken

15.000 wachtende F1-fans in Zandvoort. Treinen die elke 5 minuten rijden om alle fans op tijd naar huis te krijgen. ‘Het voelt goed om op zulke momenten het verschil te maken. Juist deze momenten maken het werk speciaal en leuk. Elke dag is een verrassing, en dat maakt de rol van treinverkeersleider de perfecte baan voor mij.’ Met een opleiding in de luchtvaart werkt Bronte al 2,5 jaar voor ProRail als treinverkeersleider op de post in Alkmaar. 

Verantwoordelijkheden 
‘Als treinverkeersleider ben je verantwoordelijk voor alles wat erop én rondom het spoor gebeurt. Wij bedienen de seinen en wissels, zodat treinen veilig het station kunnen binnenrijden en weer vertrekken. Als er treinen stilstaan of er mensen of dieren langs het spoor lopen, moeten wij direct ingrijpen. Wat ik dan doe, is het huidige treinverkeer stil- of omleggen door de machinisten te informeren. Ook houd ik contact met de meldkamer spoor, en in sommige gevallen worden de politie of brandweer ingeschakeld. Er komt dus veel bij kijken. 

Als treinverkeersleider ben je niet alleen betrokken bij calamiteiten. Maar ook bij grote evenementen met meer dan 15.000 reizigers. Mijn meest uitdagende dienst was tijdens het Formule 1 weekend in september. Toen was ik treinverkeersleider tussen Haarlem en Zandvoort. Er rijdt dan elke 5 minuten een trein. Dat zijn dus 12 treinen per uur. Om ervoor te zorgen dat alle Formule 1 supporters van en naar Zandvoort kunnen komen. Het was geweldig om te zien dat we uiteindelijk 15.000 reizigers weer veilig thuis hebben gebracht.’ 

Watch: Bekijk het verhaal van Bronte

Gevoel van vrijheid 

‘Ik vind onregelmatig werken juist heel fijn. Het past beter bij mij dan een standaard 9-tot-5-baan. Je komt niet in een sleur terecht, want elke dag is anders. Wat mij daarbij helpt, is dat we in Alkmaar zelf onze diensten kunnen inplannen. Ik kan kiezen uit vroege, late of nachtdiensten. En dat geeft zoveel vrijheid. Zo kan ik een goede balans creëren tussen werk en privé. Iedereen moet voor zichzelf ontdekken wat het beste werkt. Sommige mensen werken liever vroeg, anderen juist later. Het hangt er maar net vanaf wat je prettig vindt. De sfeer op de post is heel goed. Post Alkmaar heeft ook een heel divers team. Er werken mensen met veel ervaring, van wie je veel kunt leren. Er zijn nu ook veel jonge mensen bijgekomen, zowel mannen als vrouwen. Dat maakt het team heel divers, en dat vind ik erg leuk. Juist door de wisselende diensten werk je telkens met anderen mensen waardoor je iedereen kent goed kent.  

Toch hebben deze wisselende diensten invloed op mijn privéleven. Soms zie ik mijn vrienden en familie wat minder vaak, maar aan de andere kant ben ik vaak vrij als anderen aan het werk zijn, en dat geeft me ook weer extra vrijheid. Daarnaast kan ik door het zelf inplannen van diensten rekening houden met familie bijeenkomsten of verjaardagen van vriendinnen. Ook hoef ik niet met iedereen op zaterdagochtend in de winkel te staan, of in de file. Vergeleken met mijn vriendinnen heb ik het gevoel dat ik meer vrije tijd overhoud, omdat ik een deel van de dag heb dat ik helemaal voor mezelf kan gebruiken.’ 

Van 0 naar 100
 
‘Het automatische systeem (Ari) stelt automatisch de rijwegen in voor de treinen. Als ik Ari aan laat staan en er geen verstoringen zijn, hoef ik niet veel in te grijpen. Wel blijf ik altijd de baan in de gaten houden. Vooral 's avonds laat en 's nachts kan het rustig zijn. Dan kletsen we vaak wat met collega’s, en soms gebruik ik de tijd om dingen uit te zoeken voor mezelf. In de nacht kijk ik weleens een serie, maar altijd met één oortje in, zodat ik blijf horen wat er om me heen gebeurt. Dat noemen we ook wel "post oren". Je leert snel om op bepaalde geluiden of opmerkingen van collega’s te reageren. 

Soms ontstaat er plotselinge drukte, bijvoorbeeld als er mensen langs het spoor lopen. Dan heb je ineens veel treinen die je moet informeren. Dat kan aanvoelen als van 0 naar 100 gaan. Het werk als treinverkeersleider voelt soms echt als schakelen tussen stilstaan en rennen. Als het alarm afgaat, voel ik soms even paniek, maar dan zeg ik tegen mezelf: "Terug naar de basis en volg de procedures." Die procedures geven mij houvast. Als je die goed onder de knie hebt, kun je ook de momenten van extreme drukte, ofwel ‘bovendruk’, goed aan.’ 

 

Own het Spoor. Word treinverkeersleider. Bekijk de vacatures