Categorie: Techniek

type: ProRailers

Jesse van Sluis

Spoorvernieuwingsprojecten, het beveiligen van overwegen en de uitrol van het internationale ERTMS-programma. Het zijn allemaal multidisciplinaire spoorprojecten waarbij een cost engineer van A tot Z bij betrokken is. Jesse is zo’n cost engineer, ofwel kostendeskundige. Hij begon bij ProRail als afstudeerstagiair. ‘Ik vond het belangrijk dat mijn afstudeeropdracht waardevol was voor het bedrijf. Die opdracht heb ik bij ProRail zeker gevonden.’

Bovenleidingen

In het begin van 2021 begon Jesse aan zijn afstudeerstage. Hij studeerde op dat moment Econometrie aan de Tilburg University. ‘Ik heb gesolliciteerd op een afstudeerstage bij de afdeling Procurement. Mijn stagebegeleider had verschillende opdrachten liggen, dus daar hebben we veel over gepraat. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een opdracht waarbij ik multidisciplinaire projecten onderzocht, en nog specifieker: wat is het aandeel van de bovenleiding binnen deze projecten?’ Daarvoor creëerde hij een tool. ‘Als we de ramingen van andere disciplines binnen een project weten, kunnen we door middel van mijn tool een voorspelling maken wat de bijbehorende bovenleidingskosten zijn. Deze kunnen we dan ook direct toetsen, en dat veroorzaakt efficiëntie.’ Zijn tool is beschikbaar gesteld voor collega’s. ‘En daar krijg ik onwijs veel leuke reacties op! De tool wordt veel gebruikt. Ik zie direct het resultaat van mijn afstudeerstage. Dat is supertof.’

 

Kostendeskundige

‘Tijdens mijn stage heb ik vaker aangegeven dat ik graag zou willen blijven werken voor ProRail. Daar hebben mijn begeleider en ik veel gesprekken over gevoerd.’ Hij werkt nu als cost engineer, met het specialisme treinbeveiliging. ‘Als cost engineer heb je een heel uitgebreid takenpakket. Zo houd je je bezig met het beheer van kostennota en de bijbehorende kostenraming, het beoordelen van offertes en contracten en het toetsen van projectplannen en investeringsvoorstellen.’ Dat doet hij vooral voor projecten. ‘Vanaf de eerste overleggen is een cost engineer bij een project betrokken. En in elke fase van een project heb je een andere rol. Dat maakt het werk ontzettend afwisselend.’

Naast het standaard takenpakket van een cost engineer, houdt Jesse zich ook bezig met de ontwikkeling van tooling, zoals hij ook tijdens het afstuderen deed. ‘Uiteindelijk maken die tools het werk makkelijker. Het zijn onze handvatten. Ik krijg ook veel vrijheid om onderzoek te doen voor het ontwikkelen van deze tools, en dat vind ik ontzettend leuk. Het zorgt ervoor dat ik mijn creativiteit kan gebruiken in mijn werk, binnen de geldende kaders van de afdeling. Door middel van deze tools kunnen we onze keuzes beter onderbouwen en verantwoorden. Dat maakt het voor projectteams duidelijker waarom we een bepaalde kant op gaan.’ En dat blijft niet ongezien. ‘Ik word regelmatig uitgenodigd door managementteams om erover te vertellen. Dat is natuurlijk heel erg gaaf.’

Kennis delen

Het vak van cost engineering is een echt ‘kennisvak’. ‘Daarom wordt het volgen van opleidingen enorm toegejuicht. Tijdens mijn afstuderen heb ik zelfs al een opleiding gevolgd. Dit was de opleiding “bovenleiding voor dummies” op het Railcenter. Voor nieuwe cost engineers is een ontwikkeltraject samengesteld.’ Dit traject duurt zo’n anderhalf jaar, en is bedoeld om nieuwe collega’s wegwijs te maken. ‘Zoals elke cost engineer bij ProRail heb ik de basiscursus kostendeskundige infra gevolgd. Dit deed ik aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De module die hierop aansluit is “methoden en technieken kostendeskundige infra”, die heb ik ook gevolgd.’ Maar uitgeleerd is Jesse de komende tijd nog niet. ‘De cursus “van ballast naar bovenleiding” op het Railcenter staat mij nog te wachten. En ervaren collega’s geven vaak colleges over hun specialisme. Als cost engineer ben je eigenlijk nooit uitgeleerd!’

Elke dag vooruit?
Kies voor een carriére bij ProRail.