Yuri Bazen
Bouwmanager Yuri gelooft in teamwork. In zijn werk en als coach van zijn dochters hockeyteam.
Direct naar de inhoud.
Bouwmanager Yuri gelooft in teamwork. In zijn werk en als coach van zijn dochters hockeyteam.
Een monumentale vondst, een race tegen de klok en de eerste ‘solovlucht’: Yuri Bazen werkt al 17 jaar als bouwmanager bij ProRail en wordt nog elke dag verrast. Maar déze momenten vergeet hij nooit meer.
‘Voor het eerst eindverantwoordelijk zijn tijdens een zogeheten buitendienststelling was tot nu toe het spannendste moment in mijn loopbaan. Een weekend lang wordt dan aan een stuk spoor gewerkt, in dit geval waren het bovenbouw vernieuwingswerkzaamheden (BBV). En voor fouten is geen tijd; maandagochtend 5.00 uur gaat de eerste trein weer rijden. Die druk geeft een enorme kick! Als bouwmanager ben ik het aanspreekpunt voor de aannemer en zorg ik dat alles volgens afspraak verloopt. En als die aannemer me om 2.00 uur ‘s nachts laat opdraven, omdat hij het niet gaat redden of er een onveilige situatie is ontstaan, moet ik mensen met vakkennis uit bed bellen. Dat voelde in het begin toch wat ongemakkelijk. Gelukkig werd ik er al snel handig in en verzamelde ik steeds makkelijker de juiste mensen om me heen. En het ging de eerste keer vlekkeloos. Maar het blijven bijzondere weekenden: als we op zaterdag naar zo’n gapend gat in de spoorbaan staan te kijken, is het nauwelijks voor te stellen dat daar binnen een dag weer een trein rijdt. En toch lukt het steeds weer!'
Ineens stuitten we op een bunker, dat gebeurt niet iedere dag!
Ineens stuitten we op een bunker, dat gebeurt niet iedere dag!
‘Tijdens het graven van een onderdoorgang ontdekten we eens een bunker uit de Tweede Wereldoorlog. Voor mij was het de eerste - en tot nu toe enige - keer. Een bijzonder moment dus! In het voortraject van een project waarbij we de grond in gaan wordt altijd bekeken of de kans bestaat dat we op bunkers of niet-gesprongen explosieven stuiten, maar deze stond niet op de kaart. Alle werkzaamheden werden direct gestaakt en de vondst werd uitgebreid onderzocht door een team archeologen. Geweldig om mee te maken, maar ik wilde ook graag door met het project: de teller van de aannemer loopt gewoon door. Omdat deze bunker in perfecte staat was en historische waarde had, werd besloten hem helemaal uit te graven. Nu is het een monument langs een veelgebruikte fietsroute bij Moordrecht!
‘Hoewel het project Hoekse Lijn (de metrolijn tussen Schiedam en het strand van Hoek van Holland) vanwege enorme bouwvertraging geen beste reputatie heeft, was het onderdeel waar ik als bouwmanager bij betrokken was een groot succes. Zo’n 20 kilometer aan spoorlijn moest worden omgebouwd tot metrolijn en wij moesten in een weekend het spoor ontmantelen en overdragen aan de gemeente Rotterdam. Dat betekende o.a. alle installaties van de overwegen en spoorbomen ontkoppelen en kabels spanningsloos maken. En dat vergt focus, want als je er een vergeet staat iemand met een sloophamer zó onder stroom. Betrokken partijen waren bang dat het werk niet op tijd klaar zou zijn, maar met hulp van een ingenieursbureau en een daadkrachtige aannemer hebben we het gered. Dat je ‘t samen dan tóch voor elkaar krijgt geeft een enorm goed gevoel!’
Net als Yuri elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail.