De afgelopen jaren is er veel veranderd op en rond het spoor. Zo werd het gros van de handmatige wissels en seinen vervangen door elektronische. Cindy weet daar alles van! Ze is een echte rot in het vak. Ze werkt namelijk al meer dan 20 jaar in de spoorbranche als treinverkeersleider. Sinds 4,5 jaar doet ze dit bij ProRail op de verkeersleidingspost in Amsterdam. Elke dag gaat ze met plezier naar haar werk!
Amsterdam en omgeving in beweging houden
Amsterdam Centraal is, na Utrecht Centraal, het drukste station van Nederland. Dagelijks vertrekken hiervandaan honderden treinen en duizenden passagiers. Cindy zorgt er, samen met haar collega-treinverkeersleiders op de treinverkeersleidingspost in Amsterdam voor dat alle passagiers op plaats van bestemming aankomen. ‘En we vinden het belangrijk dat we dat zo veilig en snel mogelijk doen. Dat is een grote verantwoordelijkheid, maar daar word je goed in opgeleid. De opleiding was 22 jaar geleden, toen ik ‘m afrondde, heel anders, hoor! Het spoornetwerk en het treinverkeer is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Er heeft in die 22 jaar enorm veel innovatie plaatsgevonden. Innovatie brengt verandering met zich mee. Maar je wordt continu bijgeschoold.’
1 team, 1 taak
‘Om een beeld te krijgen van een treinverkeersleidingspost: alle treinverkeersleiders die op dat moment aan het werk zijn, zitten in één grote ruimte. Dat moet ook wel, want je moet goed met elkaar kunnen communiceren. De treinverkeersleiders zitten achter een groot bureau met heel veel beeldschermen. Hierop vind je alle informatie die je nodig hebt.’ Elke treinverkeersleider houdt een ‘werkplek’ in de gaten. Dat is eigenlijk gewoon een gebied in de regio waarvoor je het treinverkeer regelt. Voor een bepaalde werkplek heb je een zogeheten ‘werkplekbevoegdheid’ nodig. En hoewel elke treinverkeersleider 1 werkplek beheert, heeft het hele team toch 1 taak: het treinverkeer regelen. ‘Je werkt met het hele team continu aan 1 missie. Je probeert met elkaar de puzzel compleet te houden. Als 1 trein vertraging heeft, heeft je hele team hiermee te maken.’
Cindy heeft een werkplekbevoegdheid voor de gebieden Watergraafsmeer, Lelystad opstel en Hoofddorp opstel. ‘De opstelplekken zijn rangeerterreinen. Hier komen de treinen aan het einde van de dag voor een grondige schoonmaak, herstelwerkzaamheden en technische beurten. Ze worden dan klaargemaakt voor de volgende dag. Deze rangeerterreinen noemen we nu ‘niet-centraal bediend gebied’. Dat houdt in dat het gebied (nog) niet bestuurd wordt door computers. Alles wordt geregeld door middel van mondelinge toestemming. Daarvoor bellen rangeerders of machinisten naar ons. Langs dit spoor staan ook geen seinen, maar stopborden. Om deze te passeren heeft de treinbestuurder ook mondelinge toestemming nodig van de treinverkeersleider.’ Cindy heeft daarom veel contact met deze treinbestuurders. ‘Dat contact vind ik enorm leuk!’
Wat elke treinverkeersleider nodig heeft…
Als treinverkeersleider moet je beschikken over veel talenten en eigenschappen. ‘Je moet bijvoorbeeld heel flexibel zijn, je werkt immers in wisseldiensten. Voor mij was dat geen enkel probleem, ook voordat ik treinverkeersleider werd, deed ik dit al. Ik werkte toen namelijk in de internationale trein!’ Een achtergrond in de spoorbranche, zoals bij Cindy het geval, is niet verplicht. ‘Maar je moet wel feeling hebben met logistiek en proceswerk. Daarnaast moet je stressbestendig zijn, want bij verstoringen ga je van 0 naar 100 in een paar seconden. Maar je moet óók tegen onderstress kunnen. Altijd je koppie erbij houden!’
Wil je ook elke dag vooruit? Bekijk dan onze vacatures voor jouw mogelijkheden.