Op 22-jarige leeftijd begon Ismet als projectcoördinator bij ProRail. Deze rol vervulde hij 7 jaar met veel plezier. "7 jaar dezelfde functie lijkt lang, maar ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheid en nieuwe uitdagingen. Ik werkte vaak samen met tendermanagers van ProRail. Vanaf het begin had ik al veel belangstelling voor deze functie. In overleg mocht ik wat taken overnemen. Dit beviel mij zo goed dat ik besloot te solliciteren op de functie als tendermanager.” Ismet werd aangenomen en heeft geen spijt van zijn keuze.
Na 3 jaar als tendermanager besloot Ismet zijn horizon te verbreden. Hij kreeg de kans 2 jaar als gebiedsmanager Capaciteitsontwikkeling te werken. Hier speelde hij een belangrijke rol in het verbeteren van de ruimte op het spoor en de efficiëntie van het spoornetwerk. De ervaringen die hij hier opdeed en de uitdagingen die hij overwon, vulden zijn professionele vaardigheden mooi aan. Twee jaar geleden keerde Ismet terug naar zijn vertrouwde plek bij Procurement als tendermanager, een functie die hij opnieuw met veel plezier vervult.
Aanbestedingen
"Als tendermanager houd ik me bezig met het volledige aanbestedingsproces,". Er vindt een aanbesteding plaats wanneer er iets wordt ingekocht, of als er een project wordt uitgevoerd zoals het bouwen van onderstations of het vernieuwen van perronkappen. De afdeling Procurement zorgt ervoor dat de juiste aannemer het werk uitvoert. Ik werk nauw samen met projectmanagers en cost engineers. Een voorbeeld van een project is het project ‘Conserveren Perronkap Den Haag Holland Spoor’. ProRail onderhoudt ongeveer 350 perronkappen, waarvan een kwart gebouwd is voor de Tweede Wereldoorlog. Deze monumentale perronkappen moeten soms vervangen of onderhouden worden. Samen met het aanbestedingsteam zorgt Ismet ervoor dat de juiste partijen, zoals aannemers, deze werkzaamheden uitvoeren.
Wanneer er op station Den Haag Holland Spoor bijvoorbeeld perronkappen aan onderhoud toe zijn, krijgt de afdeling Procurement de vraag vanuit de afdeling Projecten om een aanbesteding te doen. In samenwerking met het projectteam wordt er een aanbestedingsdossier gemaakt met daarin de het overzicht van eisen en andere contractuele documenten. De opdracht wordt in de markt gezet, waarna verschillende partijen kunnen reageren door zich in te schrijven. Het projectteam en Ismet beantwoorden alle vragen vanuit de markt. Nadat alle offertes van de partijen zijn beoordeeld in samenwerking met cost engineers, wordt de inschrijver met de beste prijs-kwaliteitverhouding gekozen om de opdracht uit te voeren.
"Om betrokken te blijven met de aannemers in de markt, organiseer ik samen met mijn projectteam dagen waar de opdracht verder wordt toegelicht en waarzij vragen kunnen stellen over het werk. Dat noemen we ook wel een schouw. Zo blijven wij als ProRail op de hoogte van de wensen en behoeften van de aannemers, evenals hun expertise en innovaties in het vakgebied.”
Mijn interesse
"Vroeger vond ik moderne stations zoals Arnhem en Rotterdam heel mooi. Maar sinds ik betrokken ben bij het programma Aanpak Perronkappen (APK) groeide mijn interesse in historische perronkappen en de geschiedenis erachter. Ik plaats regelmatig historische weetjes op LinkedIn daarover. Geschiedenis boeide me al veel eerder. Historische boeken en films hebben altijd mijn voorkeur gehad. Mijn persoonlijke interesse in geschiedenis heeft me ook geïnspireerd in mijn werk, en dat vind ik heel leuk. Dat had ik niet verwacht. Ik vind het mooi om zo mijn steentje bij te dragen aan zowel de geschiedenis als de toekomst van een station. Holland Spoor heeft wel een speciale betekenis voor mij. Mijn neefje woonde vroeger tussen Transvaal en Schilderswijk, op loopafstand van station Den Haag HS. Hier ben ik toen zo vaak geweest. En nu werk ik hier zelf aan vanuit ProRail. Dat is toch geweldig!"
Wil je net als Ismet elke dag vooruit? Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt en maak deel uit van ons team.