“Ik ben Romy, ik werk al even als Treinverkeersleider en mijn post zit in Zwolle.”

“Wij zijn de enige mensen met een werkgever die blij is als we niets doen! ”, grappen we wel eens onderling. Dat schetst direct een beeld van de functie als Treinverkeersleider.  Treinverkeersleiders zijn namelijk het hardst aan het werk wanneer er iets misgaat. “Het is hollen of stiltaan. Je moet in één keer van 0 naar 100 kunnen gaan. Het ene moment ben je nog rustig aan het monitoren, het volgende moment vraagt een situatie om direct te handelen en het oplossen van een verstoring of calamiteit, waarbij je het eerste aanspreekpunt van de machinist bent.

Hoe interesse voor vervoer en techniek mijn leven werd

Romy is Treinverkeersleider“Ik kende het werk van Treinverkeersleider via mijn schoonzus. Ik had altijd al interesse voor vervoer en techniek. Toen er zich een kans voordeed op een verkeersleidingspost in mijn omgeving, greep ik die met beide handen aan. In eerste instantie ging het om een tijdelijke plek van twee jaar. Maar mijn inzet werd beloond. Binnen een jaar kreeg ik al een vast dienstverband aangeboden. Inmiddels ben ik al drieëntwintig jaar binnen ProRail werkzaam. Toch voel ik me nog een broekie. Er zijn veel collega’s die hier veel langer werken dan ik .”

Alle begin is spannend

“Toen ik 23 jaar geleden begon aan deze functie was alles nog nieuw. In de opleiding leer je hoe je om moet gaan met verstoringen, calamiteiten en werkzaamheden. In de praktijk merk je echter dat geen verstoring hetzelfde is en steeds weer van je vraagt om creatief te kunnen denken. In het begin was dat wennen en daardoor ook weleens spannend. Maar de geruststelling van collega’s zorgde ervoor dat ik gelijk al op een prettige manier mijn diensten kon draaien.”

“Inmiddels zitten de werkzaamheden in mijn systeem en weet ik hoe alles werkt. Toch is geen dag hetzelfde. Wanneer je aan je dienst begint heb je geen idee hoe die gaat verlopen. Zijn er storingen of verloopt alles volgens dienstregeling? Er is een rode draad in het werk en daarin is genoeg ruimte om zelf tot goede oplossingen te komen. Veiligheid staat altijd voorop. Dat is de regelgeving van waaruit we werken. Daarin wil je zorgen voor een soepele reis voor de reizigers en het goederenvervoer.”

Het is een hechte club

“Voor veel mensen is dit een onzichtbare functie maar weet dat er, zeker wanneer er verstoringen zijn, keihard wordt gewerkt door een groep verantwoordelijke treinverkeersleiders. Binnen de organisatie is de functie overigens niet te missen. Het is echt een teamsport! Een groot deel van het werk draait om de treinverkeersleiders, waarin we nauw samenwerken met andere collega’s. In die samenwerking spreken we ook waardering naar elkaar uit. Het is een hechte club. Je werkt samen onder druk, maar je vult ook samen de momenten in waarin het rustig is. Je brengt soms meer feestdagen door met je collega’s dan met je eigen gezin. Tijdens de feestdagen komen er paaseitjes, pepernoten of oliebollen op tafel. En met kerst proberen we gezamenlijk te eten als de dienst dat toelaat. ”

Het is geen reclamepraatje

“ProRail is een werkgever die genoeg mogelijkheden biedt. Doorgroeien, opleidingen en de vrijheid om het individueel keuzebudget naar eigen inzicht te besteden. Doordat ik mijn woon-werkverkeer regelmatig met de trein kan doen, biedt ProRail de keus voor een NS-business card, waarmee ik gratis met de trein kan reizen.  Natuurlijk vragen de ploegendiensten ook iets van je. Maar de uitdagingen binnen het werk én de hechte samenwerking met de collega’s zetten daar zoveel positiefs tegenover.
Daarbij kun je als je dienst klaar is, de deur ook echt achter je dichttrekken. Het werk kan soms hectisch zijn, maar na een dienst laat je het los en neem je het niet mee naar huis.”

“Als je bij ProRail komt werken, is dat een baan voor het leven! Het klinkt misschien als een reclamepraatje, maar ik meen het echt. Ik zit helemaal op mijn plek!”