Categorie: Treinverkeersleiders

type: Het werk van...

Mohcine Erahoutan

Mohcine werkte voorheen als planner bij een taxicentrale, maar kwam in 2014 bij toeval bij ProRail terecht. Hij solliciteerde eigenlijk voor een functie bij de reizigerstreinen, maar werd uitgenodigd voor de goederenpost Kijfhoek. Hoewel hij er toen nog geen idee van had, heeft hij er geen spijt van gekregen. Nu, bijna 10 jaar later, vervult Mohcine met veel plezier en enthousiasme de rol van treinverkeersleider op deze unieke locatie.

Opleiding treinverkeersleiding 

Voordat Mohcine de goederentreinen veilig kon laten rijden, moest hij eerst de 9 maanden durende opleiding tot treinverkeersleider volgen. ‘In mijn tijd was de opleiding anders opgezet dan nu. We zaten een paar weken op de post, gingen dan een weekje simuleren in Utrecht en kwamen daarna weer terug. Zo schakelden we tussen theorie en praktijk.’

De praktijkcomponent vond hij erg leerzaam: ‘Je leert elke dag nieuwe dingen. Bovendien krijg je in de opleiding veel persoonlijke begeleiding. ‘De eerste keer dat Mohcine een calamiteit moest afhandelen, was nog tijdens zijn opleidingstijd. ‘Een goederentrein brak in 2e! Dat had mijn begeleider zelf ook nog niet meegemaakt. Zo'n eerste incident is echt spannend, maar je weet dat je op je procedures kunt terugvallen.’

Simone is aan het presenteren

Uitdaging op Kijfhoek

Mohcine kwam uiteindelijk terecht op Kijfhoek, de énige goederenpost van Nederland. ‘Hier heerst een hele aparte dynamiek vergeleken met de reizigerstreinen. Bij de reizigers heb je een vaste dienstregeling die grotendeels automatisch verloopt. Wij daarentegen krijgen de hele dag door verzoeken van machinisten om iets aan te passen in de planning.’

‘Dat geeft extra drukte, maar houdt het werk ook enorm afwisselend. Ieder moment kan er een incident of verstoring zijn waar we snel op moeten anticiperen.’ Mohcine vindt die uitdaging en verantwoordelijkheid juist prettig. ‘Niemand kan mij vertellen wat ik moet doen - ik bepaal zelf hoe ik een situatie aanpak. En mijn beslissingen hebben directe impact op het Europese goederenvervoer.’

Mohcine waardeert de collegiale sfeer op Kijfhoek enorm: ‘Iedereen helpt elkaar, je kunt er volledig jezelf zijn. Tijdens je dienst ben je gefocust op je werk, maar er is ook ruimte voor een gesprek of een voetbalpotje kijken op rustigere momenten. ’De onregelmatige diensten en hechte teamsfeer zorgen volgens Mohcine voor een heel eigen dynamiek.’

Simone zoekt iets op de laptop met een collega

Groei binnen ProRail 

De afwisseling en uitdaging houden Mohcine sinds 2014 gemotiveerd in zijn werk als treinverkeersleider. ‘Wat ik het allerleukste vind, is dat ik mijn werk achter kan laten als ik naar huis ga. Geen mails, geen overleggen - puur quality time met mijn gezin. Dat is voor mij heel belangrijk.’

Ondertussen blijft Mohcine zich ontwikkelen binnen ProRail. ‘Ik ga me binnenkort laten omscholen tot decentraal verkeersleider. Zo kan ik ook andere taken oppakken en verbreed ik mijn kennis over het spoor. ProRail stimuleert functievervaging enorm, zodat we allemaal flexibel inzetbaar zijn.’

‘In de toekomst gaan er veel veranderingen komen met ERTMS, het nieuwe beveiligingssysteem. Maar wat er ook verandert, de noodzaak voor mensen als ik zal blijven. Het treinverkeer kan niet zonder toezicht en bijsturing. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en ben benieuwd wat de toekomst me hier nog meer gaat brengen!’

Wil je net als Mohcine elke dag vooruit? Kies voor een carrière bij ProRail. Bekijk hier de vacatures bij jou in de buurt. 

Meer

Meer verhalen